Otsikko
Taas kerran minulla olisi kaksi kysymystä ensimmäinen kysymys onko tietoa mistä johtuu että salibandy ottelussa ei vaihde kenttäpuolia erätauolla nykyisin? Ja…

Kysytty

Hei taas kerran minulla olisi kaksi kysymystä ensimmäinen kysymys onko tietoa mistä johtuu että salibandy ottelussa ei vaihde kenttäpuolia erätauolla nykyisin? Ja toinen kysymys onko tietoa mistä johtuu että YLE TV ohjelmat alkoivat yleensä vasta iltapäivällä esimerkiksi 1980-luvulla paitsi jos tuli koulutv ohjelmia tai viikonloppuisin lasten ohjelmia, kukkokiekuu tai Jumalapalvelus näihin tiedusteluihin? olisi mukava saada vastaus niin pian kuin iso kiitos valmiiksi teille hienosta työstä mitä teette samalla toivon hyvää kevättä

Vastaus

Vastattu

Salibandyn 1.7.2022 alkaen voimassa olevien sääntöjen mukaan joukkueet vaihtavat pelipuolia erätauon aikana, ja mikäli erotuomarien mielestä jompikumpi pelipuolista on toista parempi, joukkueiden tulee vaihtaa kenttäpuolia myös kolmannen erän puolivälissä.

Pelisäännöt - Suomen Salibandyliitto

Englantilainen John Ellis on jaotellut brittiläisen television puolivuosisataisen historian kolmeen jaksoon: niukkuuden, saatavuuden ja yltäkylläisyyden kauteen. Ohjelmatarjonnan määrän perusteella tämä kolmijako pätee myös suomalaiseen televisiohistoriaan. Miltei neljännesvuosisadan ajan (1980-luvun puoliväliin saakka) kahden kanavan järjestelmä tarjosi niukkuutta vain runsaat kymmenen tuntia ohjelmaa vuorokaudessa. Päivittänen tarjonta lisääntyi vuodesta 1964 vuoteen 1984 vain nelisen tuntia. Kolmostelevision  – ja "saatavuuden ajan" –  alku näkyy heti vuonna 1988, jolloin ohjelmaa oli päivässä kahdeksan tuntia enemmän kuin neljä vuotta aiemmin, ja 1993 kilpailulle avattu kolmikanavajärjestelmä kasvatti tarjontaa edelleen tuntuvasti. 2000-luvulle tultaessa voidaan puhua jo yltäkylläisyydestä: neljännen valtakunnallisen kanavan myötä tarjonta lisääntyi liki 20 tunnilla vuorokaudessa, ja ohjelma-aikaa oli lisätty tuntuvasti kaikilla kanavilla.

Ohjelmatarjonnan määrä on lisääntynyt pikku hiljaa televisiotoiminnan alusta alkaen. Siihen kysymykseen, miksi vielä 80-luvun alussa noudatettiin pitkälti 60-luvulla omaksuttuja päivittäisiä lähetysaikoja, ei ehkä ole olemassa yhtä yksiselitteistä vastausta. Kustannuksilla voi olla osuutensa asiaan, mutta tärkeä näkökohta on myös television rooli arjen aikatauluistajana ja rytmittäjänä, mikä havaittiin jo varhain: yhtäältä haluttiin ehkä pitää kiinni totutusta, toisaalta kenties suojella ihmisiä liialliselta televisionkatsomiselta ja mahdollistaa "normaalin" arkielämän viettäminen.

Lähde:
Television viisi vuosikymmentä : suomalainen televisio ja sen ohjelmat 1950-luvulta digiaikaan