Suosittelisitko kotimaista kaunokirjallisuutta 14-vuotiaalle pojalle? Mielellään jotain, joka antaa ajattemisen aihetta. Kiitos.

Kysytty

Suosittelisitko kotimaista kaunokirjallisuutta 14-vuotiaalle pojalle? Mielellään jotain, joka antaa ajattemisen aihetta. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisia kirjoja Porvoon kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenosasto suosittelee. Kannattaa myös tutustua Sivupiirin suosituksiin sivulla www.sivupiiri.fi

Marttila, Hanna Marjut: Tulikirja
Melkein 14-vuotias Kalle on joutunut mielisairaalaan. Hän ei oikein tiedä miksi hän on siellä, mutta hän kutsuu sitä hermolomaksi. Tulikirja on Kallen oma kertomus asioista, joista hän ei halua puhua. Tarina tempaisee lukijan tiukasti mukaan Kallen maailmaan, hänen ajatuksiinsa ja kokemuksiinsa. Koskettava ja ajatuksia herättävä lukukokemus!
Hotakainen, Kari: Näytän hyvältä ilman paitaa
Kokoelma novelleja, joissa seurataan nuoria ja heidän omituista elämäänsä. Pete, ex-Ilari Purontakanen kertoo tarinoissa itsestään, tavalla tai toisella. "Mä en kerro huumehelvetistä, se on niin kulunu aihe. Mä kerron siitä, kun huumeita ei ole. Se se helvetti on". Hyvin viihdyttävästi ja sujuvasti, osittain puhekielellä kirjoitettu kirja pääkaupunkiseudun nuorisosta. Kari Hotakaisella huumoria riittää ja tarinoiden sisältö on omaperäinen.
Tiainen, Marja-Leena: Alex ja pelon aika
Miltä aivan tavallisesta nuoresta tuntuu, kun on pakko jättää kotimaa ja lähteä yksin pakolaiseksi? 14-vuotiaan Alexander Sylvanovin isä ja veli ovat vallanpitäjien mustalla listalla ja turvallisuuspoliisi pidättää isän. Alex yrittää parhaansa mukaan selvitä tilanteesta ja päätyy lopulta lastenkotiin, josta hän kuitenkin karkaa. Monen mutkan kautta Alex joutuu Suomeen, Helsinki-Vantaan lentokentälle.
Tiainen, Marja-Leena: Päin mäntyä
Miro aloittaa opiskelun metsäkoulussa, koska hän haluaa irtaantua kaveripiiristä ja isän määräysvallasta. Hänet houkutellaan metsien suojelua ajavan yhdistyksen kansalaisiltaan. Samaan tilaisuuteen saapuu myös Aava, johon Miro ihastuu korviaan myöten.
Halme, Antti: Metalliveljet
Ville viettää kesää Oslossa setänsä luona. Osloon saapuu myös Harri, vastoin tahtoaan. Pojat kuitenkin ystävystyvät ja perustavat bändin Hachemin kanssa. Lähiöjengi ahdistelee Hachemia ja muita maahanmuuttajia. Yksi jengiläinen liittyy kuitenkin poikien bändiin. Kirjassa on paljon musiikkia, mutta myös rasismia, rakkautta ja huumoria.
(kirjan jatko-osa on ilmestynyt tänä vuonna)
Lehtinen, Tuija: Mopo
Tuija Lehtisen Mopo kertoo kymmenestä nuoresta pojasta ja yhdestä tytöstä.
Nuorilla on erilaiset näkemykset elämästä, ja he ovat eläneet erilaisissa olosuhteissa. Heitä yhdistää kuitenkin yksi asia: mopot.
Tiitinen, Esko-Pekka: Villapäät
Villapäät-kirjan tunnelma tihenee koko ajan kohti tarinan loppuhuipennusta eli SPR-konserttia. Kirjan nuoret ovat sympaattinen porukka, jota maailman hätä ei jätä kylmäksi. He osoittavat, että kuka tahansa voi auttaa, jos vain panee itsensä likoon.
Levola,Kari:Unisieppari
Aleksi on tähän asti pysytellyt enimmäkseen omissa oloissaan mp-kolmonen korvillaan. Mutta kun hänen luokalleen ilmestyy uusi oppilas Emilia, hänen maailmansa järkkyy. Emilian ensimmäinen lause Aleksille, ”Miltä tuntuisi olla lepakko?”, jää pyörimään Aleksin päähän ja Emilia alkaa kiehtoa häntä yhä enemmän. Emilia puhuu myös unien katselemisesta ja Aleksi rupeaa Emilian innoittamana pitämään unipäiväkirjaa. Unia onkin kiehtova tarkastella ja unien kautta voi tulla esille yllättäviäkin asioita
Kaskiaho, Reija: Ajolähtö
Nuoren miehen kehittymistä ja kasvua perheessä, jossa isä käyttää alkoholia ja on viinapäissään väkivaltainen.
omasta elämästä…