Otsikko
Minulla on ongelma, etten oikein tiedä mistä suomalaisista nykykirjailijoista mahdollisesti saattaisin pitää. Ainut, jonka (lähes) koko tuotannon olen hyvillä…

Kysytty

Minulla on ongelma, etten oikein tiedä mistä suomalaisista nykykirjailijoista mahdollisesti saattaisin pitää. Ainut, jonka (lähes) koko tuotannon olen hyvillä mielin lukenut, on Johanna Sinisalo. Jari Tervosta luulin pitäväni ensimmäisen romaanin jälkeen, kunnes toinen paljastui tismalleen samaksi romaaniksi eri hahmoilla, ja inhosin silmiinpistävää kaavamaisuutta. Muunkielisistä kirjailijoista uppoaa mm. Philip K. Dick, George Orwell, George R.R. Martin, ja erityisesti Mihail Bulgakov.
Onko kirjastonhoitajilla suosituksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosikkikirjailijoistasi päätellen olet ainakin jossain määrin kiinnostunut teoksista, jotka kuuluvat spekulatiivisen fiktion piiriin. Suomalaisista nykykirjailijoista kannattaa tutustua ainakin Maarit Verrosen, Jyrki Vainosen ja Pasi Ilmari Jääskeläisen tuotantoon. Kaikkien teoksissa yhdistellään fantasianomaisia elementtejä ja realistista kerrontaa.

Vähemmän fantasianomaisia, mutta muuten kiinnostavia (etenkin, kun mainitsit Bulgakovin) kirjailijoita voisivat olla vaikkapa Tuomas Kyrö ja Miika Nousiainen.

Kannattaa myös tutustua uuteen kaunokirjallisuuden verkkopalveluun Kirjasampoon: http://www.kirjasampo.fi/ Kirjailija- ja teosesittelyjen lisäksi Kirjasammosta löytyy myös lukuvinkkejä ja suosituksia.