Onko työmarkkinoiden avaaminen molemminpuolista?

Kysytty

Suomalaisia työmarkkinoita pyritään avaamaan EU-alueen ulkopuoliselle väestölle.

Tarkoittaako se että sen jälkeen kuka tahansa suomalainen työtön tai kesälomalainen voi mennä vapaasti kausityöläiseksi esimerkiksi Filippiineille, Thaimaahan tai Turkkiin vasta vuoroisesti ilman paikallisten maiden byrokratiaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maahantulon ja työnteon säädökset ovat maakohtaisia, joten automaattisesti työmarkkinoiden avaaminen ei avaa vastavuoroisesti samoja mahdollisuuksia suomalaisille kaikkialle. Asiasta voidaan toki neuvotella ja tehdä sopimuksia, kuten EU:n takaama työntekijöiden vapaa liikkuvuus, joka perustuu valtioiden väliseen sopimukseen.

Asia riippuu pohjimmiltaan siis kuitenkin siitä, avataanko työmarkkinoita yksipuolisesti vai solmitaanko siitä vastavuoroinen sopimus. Pitäisin itse melko todennäköisenä, ettei tällaiseen työmarkkinoiden avaamiseen kuuluisi tuota vastavuoroisuutta.

EU-kansalaisten oikeuksista löytyy tietoa osoitteesta https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=457&langId=fi.