Otsikko
Sukututkimuksessani on tullut monta monituista kertaa esille sellaista, että nuorimies on muuttanut paikkakuntaa Korpilahdelle 1860-luvun tienoilla. Pystyttekö…

Kysytty

Sukututkimuksessani on tullut monta monituista kertaa esille sellaista, että nuorimies on muuttanut paikkakuntaa Korpilahdelle 1860-luvun tienoilla. Pystyttekö selvittaämään mitä siellä oli niin puoleensa vetävää silloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaa voi tutkia esim. teoksista Suur-Jämsän historia 1-3. Ajallisesti paras lähde lienee Lahti, Markku: Vanhan Korpilahden historia: Korpilahden, Muuramen ja Säynätsalon yhteisaika emäseurakunnan synnystä 1861 kuntien itsenäistymiseen 1923. Sen mukaan (s. 200)erityisesti Korpilahdella metsä oli vahvaa ja uittovesistöjä runsaasti, sahateollisuus vapautui 1861, työvoimaa oli runsaasti saatavilla ja tukkien hinnat olivat alhaalla... Kirjassa on tarkka kuvaus Vanhan Korpilahden sahateollisuudesta. Kirja on Jyväskylän kaupunginkirjaston kokoelmissa. Ehkäpä muitakin syitä nuorten miesten liikkeisiin löytyy näistä lähteistä...