Mikä johti Kiinan taloudelliseen ja vallalliseen romahdukseen 1700-luvulta eteenpäin? Etenkin 1700-1800-lukujen välinen aika oli asiaa ajatellen keskeinen.

Kysytty

Mikä johti Kiinan taloudelliseen ja vallalliseen romahdukseen 1700-luvulta eteenpäin? Etenkin 1700-1800-lukujen välinen aika oli asiaa ajatellen keskeinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinaa hallitsi vuosina 1644-1912 Qing-dynastia. 1800-luvulle tultaessa ilmenivät ensimmäiset merkit Qing-dynastian rappiosta:sotavoimien tehottomuus, korruptio byrokratian huipulla ja suuresti lisääntyneen väestön elämisen vaikeudet. Väkiluku kasvoi vuoden 1741 142 miljoonasta vuoden 1851 432 miljoonaan. Hallintokoneisto ja ja armeija eivät kuitenkaan suurentuneet, eivätkä ne kriisiaikoina kyenneet toimimaan kyllin tehokkaasti. Ongelmia kärjisti lisäksi lännen tunkeutuminen Kiinan vaikutuspiiriin.

Lisätietoja löydät edellisen tekstin lähteenä käytetystä Olavi K. Fältin artikkelista "Kiina ja Japani: keisarillisen Kiinan loisto ja rappio" teoksessa Maailman historian pikkujättiläinen. WSOY 1988.

Teetkö tutkielmaa lukiossa? Muita kiinan historiaa teoksia löydät pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen yhteisestä aineistotietokannasta osoitteesta http://www.helmet.fi Valitse sanahaku ja kirjoita hakulaatikkoon sanat "kiina and historia" tai "kiina and kulttuurihistoria" (ilman lainausmerkkejä). Voit rajata hakutulosta esimerkiksi valitsemalla aineistolajiksi kirjat.