Otsikko
Soitan viulua, olen hankkinut myös tenorisaksofonin. On myös saksofonin sormintakaavio paperilla. Onko altolla ja tenorifonilla sama kaavio. Kun otan kaavion…

Kysytty

soitan viulua, olen hankkinut myös tenorisaksofonin. On myös saksofonin sormintakaavio paperilla. Onko altolla ja tenorifonilla sama kaavio. Kun otan kaavion mukaan nuotin A, viritysmittari näyttää muuta. Pitäisikö vielä opetella kaiken muun lisäksi transponointikin ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useiden puhallinsoittimien tavoin saksofonit ovat transponoivia soittimia. Tenorisaksofonia soittaessa transponointia ei tarvitse miettiä, jos soittaa tenorisaksofonille (tai klarinetille) kirjoitetusta nuoteista. Niissä siinä ero on otettu huomioon. Mutta jos haluaa soittaa muiden kanssa esim. pianonuotista tai laulukirjasta pitää mielessä transponoida kokosävelaskelen ylöspäin.

Tenorisaksofoni on Bb-vireinen soitin. Nuottiin kirjoitettu sävel ja sormitusote ovat kokosävelaskeleen matalampia kuin soiva sävel - tai tarkalleen oktaavin ja kokosävelaskeleen matalampia. Niinpä a-nuotti soi g-sävelenä, jne.

Alttosaksofoni puolestaan on Eb-vireinen soitin; siinä a-nuotin otteella soiva sävel onkin c. Transponoinnin ideana on pärjätä yksillä sormituksilla soittimesta riippumatta, jolloin vaihto tenorista alttoon on helppoa. Saksofonien alennusmerkkiset lähtöasteikot periytyvät niitä vanhemmista vaskipuhaltimista. Saksofoneja on kyllä tehty C-vireisenäkin, mutta ne eivät ole yleistyneet.

Samankaltaiseen kysymykseen on palstalla vastattu aiemmin

Lähteitä:

Transponoivista soittimista Sibelius-Akatemian sivustolla

Tenorisaksofonin sormitustaulukko

Taulukko puhallinorkesterin transponoivista soittimista

Tutkielma saksofonista