Siina-nimen merkitys ja alkuperä?

Kysytty

Siina-nimen merkitys ja alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siina ja Sina ovat Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan lyhentymiä siina-loppuisista nimistä (esim. Aleksina, Eufrosina, Fransiina, Rosina ym.) Suomen ortodoksinen kalenteri viittaa Sinan kohdalla Sinaidaan, jonka lyhentymänä sitä voidaan pitää.
Sinaida on legendan mukaan 1. vuosisadalla elänyt marttyyri, Suomen ortodoksisessa kalenterissa nimipäivä on 11.10.

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Siina-nimi oli almanakassamme muistaakseni vuoteen 1929 saakka, jolloin se poistettiin harvinaisena. Tuo päivämäärä oli 11.2 eli nykyinen Talvikki.

Ainakin Hämeenkyssä oli 1800-luvulla Siina vielä erittäin yleinen tytön nimi.
Se saattoi olla muodossa Eufrosyne, Eufrosina tai Eufrosiina.
Kutsumanimi oli yleensä kuitenkin Siina. Ruotsinkielinen papisto harrasti yleensä kahta ensimmäistä merkitsemistapaa.
F. E. Sillanpäällä on mm. novelli: Vanha Siina.
Äitini mummu oli Eufrosyne (Siina) Hakala (1850-1935), ja nimi jatkuu suvussamme tyttärelläni.

Aikoinaan nimipäiväkalentereita oli kaksi: nykyisin tuntemamme Helsingin yliopiston julkaiseman (tai sen edeltäjän) lisäksi Kansanvalistusseuran kalenteri. Kirjaston varastosta löytyi vanhojakin. Osa nimipäivistä oli niissä samoja, mutta eroja oli runsaasti.