Sakari Topeliuksen 200-v syntymäpäivän (14.1.2018) tiimoilta olen kiinnostunut löytämään Topeliuksen runoihin sävellettyjä lauluja. Virsikirjassamme on…

Kysytty

Sakari Topeliuksen 200-v syntymäpäivän (14.1.2018) tiimoilta olen kiinnostunut löytämään Topeliuksen runoihin sävellettyjä lauluja. Virsikirjassamme on joitakin virsiä. Lastenlauluja varmaankin on ja jokunen joululaulu. Täsmätarpeeni on kyseisen synttärisunnuntain jumalanpalvelusmusiikin elävöittäminen Topeliuksen sävelletyllä runoudella. Löytyykö mitään materiaalia es
im. hengellisen laulurunouden puolelta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sakari eli Zacharias Topeliuksen runoista on sävelletty varsin monia. Tässä muutamia: En etsi valtaa, loistoa, Kesäpäivä Kangasalla, Sylvian joululaulu, Vaasan marssi, Roineen rannalla, Sinun maasi (Laps Suomen, älä vaihda pois), Aamulaulu (Tuhanten rantain partahalla). Tunnettuja lastenlauluja ovat mm. nämä: Pikku Lauri (Maailma on niin lavea), Varpunen jouluaamuna, Rekiretki  (Soios, sorja tiuku, illan hämyssä), Varpunen (Varpunen lentää, kylmä on sää) ja Vuodenajat. Lisäksi on sävelletty ja levytetty Sylvian paluu (myös ruotsin kielellä Sylvias återkomst, http://www.fono.fi/Dokumentti.aspx?kappale=sylvian+paluu&ID=d20c6a1d-0e…. Virsikirjasta löytyvät mm. Totuuden henki, Ei valtaa, kultaa loistoa ja Oi etkö, ihminen, muistakaan. Nämä tiedot ovat peräisin Svenska litteratursällskapet i Finland -seuran sivuilta artikkelista Topelius sävelin, josta löytyy myös lisätietoja:

http://topelius.fi/index.php?docid=71

Helsingin yliopiston Humanistisen tiedekunnan sivuilla on artikkeli, johon on koottu Topeliuksen sävellettyä runoutta:

http://375humanistia.helsinki.fi/zacharias-zachris-sakari-topelius/zacharias-topelius-runoutta-savellettyna

Ylen ruotsinkielisesta Yle arkivetista löytyy vanhoja taltiointeja Topeluksen runoihin sävelletyistä joululauluista:

https://svenska.yle.fi/artikel/2007/12/20/topelius-vackra-julsanger

Sävellettyjä runoja äänitteinä löytyy runsaasti kirjastoista. Yhtään äänitettä, jossa olisi vain Topeliuksen runoja, ei valitettavasti löytynyt. Alla linkki Helmet-kirjastojen äänitteisiin, joissa on ainakin yksi hänen sävelletty runonsa:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28topelius%29%20f%3A3__Ff%3Afacetcollections%3A2%3A2%3AMusiikki%3A%3A__Orightresult__U__X0?lang=fin&suite=cobalt

4 ääntä

Kommentit

Hootenny singers on levyttänyt Topeliuksen Sylvia-runon nro 4 nimellä Björkens visa. Rimmaa täysin suomeksi käännetyn runon kanssa.

Mistä voisin löytää Topeliuksen Varpunen lentää, kylmä on sää - runon. Se on myös sävelletty. Vanha äitini (93 vuotta) on laulanut sitä kansakoulussa. Minulle se on tuntematon. Voiko laulun kuunnella netin kautta? Entä onko runo luettavissa netissä? Voiko levyn, jos sellainen on, tilata Ähtärin kirjastoon?