Otsikko
Esivanhempien määrän laskeminen

Kysytty

Saan selville kuinka monta ihmistä on esimerkiksi viisi sukupolvea aiemmin ollut. Koska jokaisella henkilöllä on ollut isä ja äiti niin 2 potenssiin 5 = 32. Ajanlaskun alusta on aikaa kulunut noin 80 sukupolven verran, joten 2 potenssiin 80 = 1,2 x 10potenssiin 24. Tuo on aivan posketon luku. Mikä meni pieleen?

Vastaus

Vastattu

Matemaattis-luonnontieteellinen aikakauslehti Dimensio on julkaissut Hannu Korhosen artikkelin Esivanhempien matematiikkaa, joka selvittää kyseistä ongelmaa. Suoraviivainen potenssilasku antaa tuloksen, jossa esivanhempien määrä ajassa taaksepäin mentäessä kasvaa rajattomasti. Vajaassa tuhannessa vuodessa esivanhempien laskennallinen määrä ylittäisi jo koko maapallon silloisen väestömäärän. Tämä on tietenkin mahdotonta.

Korhosen mukaan virhe tapahtuu siinä, että todellisuudessa esivanhemmat ovat esivanhempia monia eri sukulaisuuslinjoja pitkin. Samat henkilöt esiintyvät siis moneen kertaan sukupuussa, jolloin tuloksensa pitkällä aikavälillä on enemmän verkkoa kuin puuta muistuttava rakenne.

Artikkeli on luettavissa internetissä: https://dimensiolehti.fi/esivanhempien-matematiikkaa/