Saamelaisista suomeksi kertovaa aikuisten kirjallisuutta on jonkin verran, mutta lastenkirjallisuutta on ollut vaikeampaa löytää. Kaipaisin erityisesti…

Kysytty

Saamelaisista suomeksi kertovaa aikuisten kirjallisuutta on jonkin verran, mutta lastenkirjallisuutta on ollut vaikeampaa löytää. Kaipaisin erityisesti pienille lapsille (3-10v) suunnattuja kirjoja, joissa on saamelaisia hahmoja tai käsitellään saamelaisuutta. Olisiko teillä vinkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutamia suomen- ja ruotsinkielisiä saamelaisaiheisia kirjoja lapsille:

Sárán päiväkirja (2019). Siri Broch Johansen (suom. Irene Piippola).

Ráidogovvagirji = Koveráiđukirje = Räiddarttke'rjj = Sarjakuvakirja (2015) Sarjakuvakirjaan on koottu saamelaiskäräjien nuorisoneuvoston ja saamelaisen lastenkulttuurikeskuksen lapsille järjestämän kilpailun töitä. Piirtäjät ovat 10 - 14-vuotiaita lapsia ja nuoria.

Hopeasarvinen poro: satuja Lapista (2014). Leena Laulajainen. kuvittanut Virpi Penna.

Mu Sápmi jagi 2030 = Muu Säämi ive 2030 = Muu SäÈ´amjânnam eéjjest 2030 = Minun Sápmi vuonna 2030 (2010). - Minun Sápmi vuonna 2030 -kirjoituskilpailu lapsille ja nuorille.

Onni-pojan talviseikkailu (2018). Sanna Pelliccioni.

Tuliainen Saamenmaasta (2017). Ante Aikio ja Laura Arola, kuvittaja Katja Tapiola.

Pohjolan sadut. 5, Aslak ja taikasauva. Noidan loitsu (2004). DVD, nukkeanimaatioelokuva.

Elsas väg mot Tråante (2017). Emma Fox Sandberg.

Årddå: vid trädgränsen (2016). Harriet Nordlund, illustrationer: Kerstin Hjertén.

Miraklet i Muddus (2014). Lars Rask.

Valter Valross från Varanger (2013). Olli Kuusisto,  bild: Gennadi Lapin.

Kirjojen saatavuustietoja voi etsiä esimerkiksi kansallisesta Finnasta (finna.fi) tai Lapin kirjaston Finnasta (lapinkirjasto.finna.fi). Lisätietoja ja myös laajemman listauksen voi pyytää osoitteesta lappi-osasto.kirjasto@rovaniemi.fi

Tietokirjallisuutta saamelaisista lapsille valtakielillä on varsin vähän, ja kannattaakin hyödyntää esim. sivustoja Oktavuohta - saamelaistietoa opetukseen (https://www.oktavuohta.com/) sekä Saamelaiskulttuurin ensyklopediaa (https://saamelaisensyklopedia.fi/wiki/Etusivu). Ruotsinkielistä tietoa voi etsiä sivustolta http://www.samer.se/skola

Bumbá-opetuspaketit perusopetukseen ovat materiaaleineen varattavissa Rovaniemen kaupunginkirjaston Lappi-osastolta  (lappi-osasto.kirjasto@rovaniemi.fi). Tietoa Bumbásta Suomen saamelaisen erikoiskirjaston sivuilla (http://virtualafierbmi.fi/bumba.html).