Saako Omanista tuoda rannalta kerättyjä simpukoita Suomeen? Lisäkysymys: Onko säännös maa- tai simpukkakohtainen, vai onko asiasta jotain yleispätevää…

Kysytty

Saako Omanista tuoda rannalta kerättyjä simpukoita Suomeen? Lisäkysymys: Onko säännös maa- tai simpukkakohtainen, vai onko asiasta jotain yleispätevää kansainvälistä sääntöä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat varmaankin simpukankuoria etkä syötäväksi tarkoitettuja simpukoita. Lainsäädäntö ja muut säännöt vaihtelevat maittain, ja tuntematta Omanin lainsäädäntöä asiaan on vaikea vastata. Useissa maissa luonnonsuojelualueilta ja kansallispuistoista ei saa kerätä mitään materiaalia luonnosta, vaikka se muualla olisikin sallittua. Yksityiselta maa-alueelta ei yleensä myöskään saa kerätä mitään. Useimmiten muutaman elottoman esineen kerääminen ja kotimaahan vieminen on sallittua.

Nämä tiedot ovat peräisin MTV:n Studio55.fi-sivustolta, johon oli haastateltu  WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkosta:

https://www.studio55.fi/matkailu/article/matkamuistoksi-kivia-simpukoita-koralleja-tai-kasveja-mieti-ensin-luontoa/4840054