Kirja siitä, miten paikalliset suhtautuvat massaturismiin. Missä päin maailmaa tahansa.

Kysytty

Kysy.fi sivuilla joku kyseli suomenkielistä kirjaa (ei siis nettisivuja), jossa kerrottaisiin Kanariansaarten turisimin syntymisestä nykyiseen muotoonsa. Hänelle ehdotettiin Thaimaan turismin nurjista puolista kertovaa kirjaa.
Minustakin olisi kiva lukea miten paikalliset missäpäin maailmaa hyvänsä suhtautuivat isojen hotellien rakentamiseen, saivatko paikalliset maistaan mielestään riittävät korvaukset. Vastustettiinko näitä hankkeita tai osaa niistä ja missä päin maailmaa? Luonnon suojelun / uskonnon tai jonkun muun vastaavan vaikutus vastustukseen

Vastaus

Vastattu

Kanariasta Tällainen kirja voisi olla

Dr. Donald  ja V. L. Macleod: Tourism, Globalisation and Cultural Change: An Island Community Perspective

myös  Greg Richardsin: Cultural Tourism: Global and Local Perspectives voisi valottaa aihetta.

Kenties vielä Stefan Gössling ja Edward Elgar:Tourism and Development in Tropical Islands: Political Ecology Perspectives. https://www.google.fi/search?hl=fi&tbm=bks&q=tourism+development+local+perspective&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwi31riI9_HpAhWC4aYKHUKPAnUQBQglKAA&biw=1920&bih=937&dpr=1

Suomeksi kirjoja on vaikeampi löytää. Huomasin vain teoksen Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme
Nide 977 / Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia, ISSN 0355-1768 Tässäkin kirjassa käsitellään aihetta vain turistin näkökulmasta. https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Smatkailijan%20ihmeellinen%20maailma__Orightresult__U?lang=fin

Kattavin suomenkielinen tutkimus aiheesta on kenties: Ekosysteemipalvelut ja elinkeinot - haavoittuvuus ja sopeutuminen muuttuvaan ilmastoon : VACCIA-hankkeen yhteenvetoraportti / Irina Bergström ... [et al.] (toim.) https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28matkailu%29%20%28vaikutukset%29__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Ff%3Afacetcollections%3A11%3A11%3ATietokirjat%3A%3A__Orightresult__U__X0?lang=fin&suite=cobalt