Saako kotiseutukokoelman vanhoja c-kasetteja ja vhs-kasetteja digitoida cd/dvd:lle ilman lupia? Entä saako näitä digitoituja cd:tä lainata kirjastosta?

Kysytty

Saako kotiseutukokoelman vanhoja c-kasetteja ja vhs-kasetteja digitoida cd/dvd:lle ilman lupia? Entä saako näitä digitoituja cd:tä lainata kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sillä, että jokin dokumentti on kotiseutukokoelmassa, ei ole tekijänoikeuden näkökulmasta mitään merkitystä. Digitoinnin luvanvaraisuus riippuu kokonaan siitä, mitä näille kaseteille on taltioitu, samoin se, voiko digitoinnin tuloksia lainata asiakkaille.

Lähtökohtana on, että tavallisella kunnankirjastolla ei ole mitään tekijänoikeuden suojaaman sisällön kopioimisen oikeutta (digitointi on aina kopioimista). Maakuntakirjastoilla on rajoitettu oikeus mm. säilyvyyssyistä valmistaa turvakopioita, mutta näitä kopioita ei saa antaa lainaksi, vaan niitä käytetään kirjaston tiloissa.

Kotiseutukokoelmiin sisältyy usein itse tehtyjä äänityksiä ja kuvataltiointeja, joiden tekijänoikeudellisen suojan selvittäminen voi olla erittäin työlästä ja monimutkaista, jos alkuperäisiä tekijöitä tai esiintyjiä ei ole enää saatavilla asiaa selvittämään.

Äänitteissä ja kuvatallenteissa asioita monimutkaistaa se, että niissä täytyy alkuperäisten teosten tekijöiden oikeuksien lisäksi ottaa huomioon myös esittäjien oikeudet, jotka ovat eri asia. Omia laulujaan kasetille laulanut saa antaa luvan kasetin kopioimiseen, mutta jos laulun onkin tehnyt joku muu, pelkkä esittäjän lupa ei riitä. Vastaavasti pelkkä Teostosta hankittu lupa suojatun sävellyksen esityksen kopiointiin ei riitä, täytyy saada lupa myös esittäjältä.

Joissakin harvinaisissa tapauksissa kotiseutukokoelmiin päätyneiden taltiointien oikeudet on selvitetty jo tekovaiheessa, mutta näistäkin tulisi olla mustaa valkoisella, jotta kirjasto voi huoletta digitoida.

Valitettavasti yksinkertaista ja selvää vastausta ei siis voi antaa itse sisältöjä tuntematta.

Heikki Poroila