Saako esim. peruskoulun opettaja lainata tieto-DVD:n näyttääkseen sitä tai osia siitä luokassa oppilailleen? Ymmärtääkseni opettajilla on hieman kirjastoa…

Kysytty

Saako esim. peruskoulun opettaja lainata tieto-DVD:n näyttääkseen sitä tai osia siitä luokassa oppilailleen? Ymmärtääkseni opettajilla on hieman kirjastoa laajemmat käytöoikeudet joiltakin osin tekijänoikeudessa, mutta mitenkäs kirjasto DVD:t? Tätä joskus opettajat kysyvät kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain pykälä 21 sallii julkaistun teoksen esittämisen julkisesti opetuksen yhteydessä. Saman pykälän kolmannessa momentissa kuitenkin rajataan tämän oikeuden ulkopuolelle näytelmä- ja elokuvateokset. Niitä ei siis saa opetuksenkaan yhteydessä esittää ilman lupaa.

Ratkaiseva ja vaikea kysymys on, mitkä kaikki DVD-muodossa julkaistavat sisällöt ovat lain tarkoittamia elokuvateoksia. Varsinaiset näytelmäelokuvat kuuluvat tähän ryhmään kiistatta, samoin puhtaat dokumenttielokuvat. Näitten ulkopuolelle jää kuitenkin suuri joukko sekalaista audiovisuaalista aineistoa, josta on vaikea sanoa sitä taikka tätä.

Käsite "tieto-DVD" ei toisin sanoen kerro vielä paljoakaan siitä, onko kyseessä lupaa edellyttävä sisältö vai ei. Todennäköisesti suurin osa kirjastoissa olevista tietopuolisista DVD-sisällöistä menee dokumenttielokuvien ryhmään, mutta rajanveto on vaikeaa. Minusta on järkevää sanoa opettajille, että jos kyseessä on elokuvateos, sen esittäminen luokassa edellyttää lupaa. Kirjastohan ei ole vastuussa siitä, mitä opettajat lainaamillaan ohjelmilla tekevät.

Heikki Poroila 8.9.2011