Saako asiakas lain mukaan poistaa julkisesta kirjastosta lainaamastaan e-kirjasta teknisen suojauksen (esim. DRM), jotta voi tallentaa teoksen kopion itselleen…

Kysytty

Saako asiakas lain mukaan poistaa julkisesta kirjastosta lainaamastaan e-kirjasta teknisen suojauksen (esim. DRM), jotta voi tallentaa teoksen kopion itselleen omaan käyttöönsä (ei jaettavaksi) myös myöhempää (eli "laina-ajan" jälkeenkin) käyttöä varten lukulaitteeseensa? Vai onko tämä asia mahdollisesti sellainen sopimustekninen asia julkaisijan kanssa, mitä tulisi tulkita lain lisäksi?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tekijänoikeuslaki toteaa asiasta seuraavasti:

Tämän lain mukaan suojatun teoksen suojana olevaa tehokasta teknistä toimenpidettä, jonka teoksen tekijä tai joku muu tekijän luvalla teosta yleisön saataviin saattaessaan on teoksen suojaksi asettanut, ei saa kiertää.

Tehokkaalla teknisellä toimenpiteellä tarkoitetaan tekniikkaa, laitetta tai osaa, joka on suunniteltu tavanomaisessa käyttötarkoituksessa estämään tai rajoittamaan teoksiin ilman tekijän tai oikeuksien muun haltijan lupaa kohdistuvia tekoja ja jolla tavoiteltu suoja saavutetaan.

Eli e-kirjan suojauksen poistaminen kappaleen valmistusta varten ei ole sallittua. E-kirjan julkaisija voi kuitenkin joskus mahdollistaa sen, että kirjasta voi esim. kopioida joitakin osia omaan käyttöön laillisesti.

1 ääntä

Kommentit

Saman pykälän 3 momentti jatkaa kuitenkin:

"Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta, jos tekninen toimenpide kierretään ... jos teoksen kappaleen laillisesti hankkinut tai haltuunsa saanut kiertää teknisen toimenpiteen teoksen saamiseksi kuultavilleen tai nähtävilleen. Teoksesta, jota suojaava tekninen toimenpide on kierretty teoksen saamiseksi kuultaville tai nähtäville, ei saa valmistaa kappaletta."

Miten tätä pitäisi tulkita tilanteeseen liittyen?