Ruotsissa näkkileivät valmistaa Wasa ja Suomessa Vaasan . Onko yhtiöillä joku historiallinen yhtymäkohta kun on tavallaan sama nimi ja sama tuote ??

Kysytty

Ruotsissa näkkileivät valmistaa Wasa ja Suomessa Vaasan. Onko yhtiöillä joku historiallinen yhtymäkohta kun on tavallaan sama nimi ja sama tuote ??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wasan ja Vaasanin nimien ja tuotteiden samankaltaisuus on sattumaa. Wasabröd on saanut alkunsa 1900-luvun alussa Pohjois-Ruotsin Skellefteåssa sijainneesta leipomosta, joka myi Vasaknäcke-nimistä näkkileipää. Tämän näkkileivän pakkauksessa oli Kustaa Vaasan kuva. Yhtiön nimeksi Wasabröd tuli vuonna 1964. Nykyään tämän maailman suurimman näkkileipävalmistajan omistaa italialainen Barilla Group.

Niin ikään 1900-luvun alkupuolella perustetun Vaasanin nimi puolestaan tulee yrityksen kotipaikkakunnasta Vaasasta, joka on nimetty Vaasan hallitsijasuvun mukaan. Vaasan valmisti aluksi monenlaisia leipätuotteita, mutta keskittyi 1920-luvulta eteenpäin näkkileipään.

Lähteet:
http://www.wasa.com/
https://www.vaasan.fi/