Mistä löytäisi Kustaa Vaasan pitämän puheen Helsingin perustamisen kunniaksi Vantaanjoen suulla vuonna 1550? Onko puhetta suomennettu?

Kysytty

Mistä löytäisi Kustaa Vaasan pitämän puheen Helsingin perustamisen kunniaksi Vantaanjoen suulla vuonna 1550? Onko puhetta suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin historian katsotaan alkaneeksi siitä, kun Kustaa Vaasa 12.6.1550 antoi kuninkaallisen määräyksen, jolla Porvoon, Tammisaaren, Rauman ja Ulvilan (eli Porin) kaupunkien porvareita määrättiin muuttamaan uuteen Helsingin pitäjään Helsingin kosken ääreen perustettuun kaupunkiin (Matti Klinge, Helsinki - Itämeren tytär, s. 9.) Päämäränä oli perustaa Tallinnan kauppakaupungeille eli Räävelille kilpailija. Ilmeisesti tuo käsky löytyy teossarjan Konung Gustaf den förstes registratur, julk. Riksarkivet ; toim. Joh. Ax. Almquist. 29 osaa, osasta 22 s. 280 (12/6 1550). Nämä tiedot löytyvät teoksesta Helsingin kaupungin historia osa I, Eino E. Suolahden artikkelista, Vantaan Helsinki. Siitä löytyy muutakin tietoa Helsingin perustamisesta. Konung Gustaf den förstes registratur -teoksesta löytyy digitaalisena useampikin osa, mutta ei juuri tuota osaa 22. Sitä on painettuna useammassa yliopistokirjastossa Suomessa ja Eduskunnan kirjastossa. Suomennosta en löytänyt.

https://finna.fi/Record/helka.951224

https://finna.fi/Record/selma.154170

Kuningas Kustaa Vaasan kirjeitä ja muita dokumentteja on tallella Tukholmassa, Riksarkivet’issä, https://sok.riksarkivet.se/ ja https://riksarkivet.se/slottsarkivet.

Ainoat suomenkieliset tekstit löysin Mika Waltarin kirjoittamasta Helsinki kautta vuosisatojen : historiallisia lukukappaleita -teoksesta, sivulla 11 on sitaattimerkeissä ote tekstistä, jonka Kustaa Vaasa on kirjoittanut siinä yhteydessä, kun hän joutui uusimaan käskynsä, koska uppiniskaiset porvarit eivät olleet häntä totelleet "Koko Suomelle ja heille itselleen hyödyksi ja avuksi on armollinen kuninkaamme käskenyt Porvoon, Tammisaaren, Rauman ja Ulvilan kaupunkien asukkaita muuttamaan uuteen Helsingin kaupunkiin, mutta vastahakoisesti ja niskuroiden ovat nämä halveksineet oikean esivaltansa määräystä." Ja vielä "Siksi on nyt peloittava rangaistus kohtaava niitä, jotka aikailematta eivät tahdo lähteä ja muuttaa Helsinkiin." Mutta tässäkään tekstissä ei ole mainittu lähteitä eikä ole varmaa, että tämä on käännös tuosta jälkimmäisestä määräyksestä.