Ruotsalainen ystäväni on kiinnostunut suomalaisesta ruokaperinteestä ja haluaisi tietää onko olemassa vähintään 100 v vanhoja suomenruotsalaisia keittokirjoja…

Kysytty

Ruotsalainen ystäväni on kiinnostunut suomalaisesta ruokaperinteestä ja haluaisi tietää onko olemassa vähintään 100 v vanhoja suomenruotsalaisia keittokirjoja. Esim Anna Olsonin - onko se olemassa ruotsiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston keskusvarastossa Pasilassa on joitakin 1900-luvun alussa ilmestyneitä suomalaisia, ruotsinkielisiä keittokirjoja. Mainitsemasi Anna Olsonin kirjoja on kaksi: Kokbok (vuosiluku puuttuu, on joko vuodelta 1905, 1909 tai 1910) ja Kokbok för hem och skola (1901). Muita ovat mm. Calonius, Flickornas kokbok (1927), Olsson, Billiga enkla och goda vegetariska anrättningar (1913), Hölådan: dess användning vid kokning och stekning (1914) ja Vår föda (1917).

Kirjat eivät ole Helmet-aineistotietokannassa, mutta ne saa kyllä lainaksi. Ikänsä takia ne ovat tietysti aika hauraita.

Tietoa suomenruotsalaisesta ruokaperinteestä löytyy myös mm. näistä kirjoista: Pöytä on katettu: varsinaissuomalainen ruokakulttuuri kautta aikojen - Bordet är dukat: matkultur i Egentliga Finland genom tiderna ja Finlandssvenska matboken.