Rosa Liksomin kirja "Hytti numero 6" on kiinnostava kirja. Sitä kuitenkin luetutetaan ysiluokkalaisella tyttärelläni ja se on minusta vähän erikoista. Kuuluuko…

Kysytty

Rosa Liksomin kirja "Hytti numero 6" on kiinnostava kirja. Sitä kuitenkin luetutetaan ysiluokkalaisella tyttärelläni ja se on minusta vähän erikoista. Kuuluuko teidän näkemyksenne mukaan ko. kirja yläasteen pakkolukemistoon, koska sitä ei kuulemma saa vaihtaa. Minusta opettajan on ainakin varauduttava pohtimaan kirjan sisältöä vähän syvemmin ja olisi kyllä paremmin lukioikäisen lukemistoa. Heittäkääpä ajatuksia!?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa käytettävä kaunokirjallisuus lienee kautta aikojen herättänyt kiistelyä eri syistä. Opettajien näkemykset "hyvästä kirjallisuudesta oppilaille" eivät aina saa ymmärrystä vanhempien suunnalta. Tällaisissa tapauksissa lienee aina parasta keskustella opettajan kanssa, joka kuitenkin on oman alansa ammattilainen ja pystyy todennäköisesti perustelemaan sen, miksi jokin kirja on valittu kaikille pakolliseksi luettavaksi.

Pakollisuus yläasteella liittyy tiettyihin oppisisältöihin sinänsä, valitut kirjat lienevät koulu- ja opettajakohtaisesti vaihtelevia. Tarkoitus on pakollisuudella varmistaa, että kaikki saavat tietyn perusopetuksen, myös kirjallisuuden puolella (aivan kuten muissakin aineissa käydään "pakolla" tietyt tietosisällöt läpi). Riippuu paljon opettajasta itsestään, millä tavalla näitten pakollisten lukemisten sisältöjä käsitellään. Sekin on asia, josta varmasti kannattaa keskustella suoraan opettajan kanssa. Hyvät opettajat kuulevat mielellään lasten vanhempien ideoita.

Henkilökohtaisesti pidän mahdottomana arvioida, onko jokin tietty kirja "sopiva" tietynikäisille. Yksilölliset erot ovat yläasteen ja lukion ikäryhmissä erittäin suuria, joten lienee väistämätöntä, että tällainen Rosa Liksomin kirjan kaltainen romaani soveltuu joillekin paremmin kuin toisille. Jos esimerkiksi on jo ehtinyt lukea elämässään vanhojen venäläisten mestareiden novelleja, Liksomin kertomistyyli saattaa tuntua suorastaan tutulta. Itse en olisi ainakaan erityisen "huolestunut" tällaisesta kirjavalinnasta. Finlandia-palkinto ei toki sinänsä takaa mitään, mutta lienee silti osoitus siitä, että teoksella voi olla paljon annettavaa monenikäisille ihmisille. Yläasteen viimeiseltä ei ole niin pitkä matka lukion ykköselle.

Kun kysyjä itsekin toivoo useita kommentteja, olisi mukavaa, jos tähän jatkoksi saadaan muidenkin kirjastoihmisten ajatuksia.

Heikki Poroila

2 ääntä

Kommentit

"Jos esimerkiksi on jo ehtinyt lukea elämässään vanhojen venäläisten mestareiden novelleja, Liksomin kertomistyyli saattaa tuntua suorastaan tutulta."
Finlandia-Hyttiä en ole lukenut, muuta kyllä Liksomilta ja muutamia venäläismestareiden teoksia. Lukemani perusteella en näe Liksomin tyylissä mitään yhteistä venäläismestareiden tuotoksiin.

Pyydetysti kommentoin, vaikka 'kirjastoihmisyyteni' riippuukin siitä kuinka tuo status määritellään.