Otsikko
Ramsö-Rabbe on Juha Vainion ralli, joka kertoo spriin salakuljettajasta, joka samalla souti sotilaita pois meren armoilta vihollisen tulituksen alla…

Kysytty

Hei! Ramsö-Rabbe on Juha Vainion ralli, joka kertoo spriin salakuljettajasta, joka samalla souti sotilaita pois meren armoilta vihollisen tulituksen alla. Muistaakseni olen kuullut, että Vainio kertoo laulussaan jotain todella tapahtunuttta asiaa. Mutta en jaksa muistaa enää kertomusta tämän laulun takana. Olisikohan teillä tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ramsö-Rabbe on ilmeisestikin ollut todellinen henkilö, eli kalastaja ja pirtutrokari Rabbe Öjvind Bengtsson. Hänestä kerrotaan HU-yhtiöiden sivustolla. Tämä tarina ei tosin ole peräisin sotavuosilta vaan Porkkalan paranteesin ajalta vuodelta 1955. Sota-aikaan liittyvää tietoa Ramsö-Rabbesta ei löytynyt. Tarina on luettavissa HU-yhtiöiden sivuilta:

http://www.hummeripojat.fi/villa/HU-Story.html