Otsikko
Pohdin tässä, millä eri tavoilla itse tulkitset Matti Rossin "Saatana ja hänen tyttärensä" (Hiljaisuus ja matkatoverit, 1980) runossa esiintyvän "Teräsmiehen…

Kysytty

Pohdin tässä, millä eri tavoilla itse tulkitset Matti Rossin "Saatana ja hänen tyttärensä" (Hiljaisuus ja matkatoverit, 1980) runossa esiintyvän "Teräsmiehen pojan"? Itselläni ei löydy kuin yksi tulkinta, joten tarvitsisin hieman apua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo Saatana ja hänen tyttärensä vaikuttaa hyvin suorasanaiselta tarinalta. Runon ”Saatana” on isä ja ”huora” on tytär. Lapsi elää täydellisessä perhehelvetissä. Äiti on lähtenyt pois. Runon tytär on vaikeassa tilanteessa, ei voi mennä kotiin, istuu yksin rapussa. Isä riehuu humalassa ja on uhkaava. Sitten isä kuitenkin tulee ulos asunnosta veitsen kanssa.

Erään tulkinnan mukaan Teräsmies saattaa olla kuolema tai ”kuoleman enkeli”, joka tulee hakemaan tytön pois sen jälkeen kun isä on surmannut tämän (hänellä on mainio leipäveitsi…kova sana lähitaistelussa).

Toisaalta Teräsmies voisi olla tytön mielikuvitusta ”pelastaja”, sarjakuvien hahmo, johon hän turvaa kun katoaa omaan mielikuvitusmaailmaansa ollakseen kokematta isän aiheuttamia hirveyksiä (runon alussa Aku Ankka on lattialla).