Pitäisi löytää suomen autonomian ajasta n.1860 eteenpäin kertovaa matskua. Jos Helsingin elämästä siihen aikaan löytyisi tietoa, olisi se myös mahtavaa.

Kysytty

Pitäisi löytää suomen autonomian ajasta n.1860 eteenpäin kertovaa matskua. Jos Helsingin elämästä siihen aikaan löytyisi tietoa, olisi se myös mahtavaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suurin osa Suomen historiaan keskittyvistä yleisteoksista käsittelee myös autonomian aikaa. Tällaisia teoksia ovat mm. seuraavat:

Vahtola, Jouko
Suomen historia : jääkaudesta Euroopan unioniin
Otava, 2003

Meinander, Henrik
Suomen historia : linjat, rakenteet, käännekohdat / Henrik Meinander ; suomentanut Paula Autio
WSOY, 2006

Jutikkala, Eino
Suomen historia
6. uud. p., WSOY, 2002

Ylikangas, Heikki
Suomen historian solmukohdat
WSOY, 2007

Suomen historia 6: Romantiikasta modernismiin, rajamaasta tasavallaksi
Weilin + Göös, 1987

Haku Helmet -tietokannasta hakusanoilla: Helsinki autonomia, antoi tulokseksi mm. seuraavat teokset:

Helsingin kaupungin historia. IV osa, ensimmäinen nide: Ajanjakso 1875-1918
Helsingin kaupunki, 1955

Engman, Max
Pitkät jäähyväiset: Suomi Ruotsin ja Venäjän välissä vuoden 1809
WSOY, 2009

Klinge, Matti
Senaatintorin sanoma: tutkielmia suuriruhtinaskunnan ajalta
Otava, 1986

Leo Mechelin 1839-1914: Helsingin herra, valtiollinen vaikuttaja ja Suomi-kuvan luoja
Helsingin kaupunginmuseo, 1989

Venäläisyys Helsingissä 1809-1917
Helsingin kaupunki, 1984

Pesonen, Aake
Helsinki sodassa
Kirjayhtymä, 1985

Kaikkia yllä mainittuja teoksia voit tiedustella lähimmästä kirjastosta. Saatavuustiedot täytyy erikseen tarkistaa.

Frank-monihaulla voi hakea lähes kaikkien avointen suomalaisten kirjastojen kirjoja itsekin. Palvelun osoite on http://monihaku.kirjastot.fi/fi/frank/search/

Aiheesta löytyy tietenkin myös internet-sivustoja. Seuraavassa aihetta käsittelevän Wikipedia-sivuston osoite
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_suuriruhtinaskunta