Otsikko
Paljonko Turussa on kuuroja verrattuna esim. suomenruotsalaisten määrään?

Kysytty

Paljonko Turussa on kuuroja verrattuna esim. suomenruotsalaisten määrään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuurojen liitto kertoo internet-sivuillaan, että ”tarkkaa lukumäärää kuuroista Suomessa ei ole saatavilla”.

http://www.kl-deaf.fi/Page/d482c6d9-2841-47df-be2f-d9a3b889b808.aspx?gr…

Tämä johtuu siitä, että kuurojen määrää ei tilastoida mitenkään. Erilaisista yhdistysten jäsenrekistereistä ja vastaavista voi saada suuntaviivoja, mutta yksi henkilö voi hyvin kuulua useaan yhdistykseen tai olla kuulumatta yhteenkään. Myöskään viittomakieltä käyttävien perusteella on vaikeaa päätellä kuurojen määrää, sillä kaikki kuurot eivät välttämättä käytä viittomakieltä ja toisaalta osa viittomakieltä käyttävistä on kuulevia. Rajoja on myös vaikea vetää täysin kuurojen tai muuten kuulovammaisten kesken.

Samalla sivulla Kuurojen liitto myös mainitsee lähteisiin viittaamatta, että ”joidenkin tietojen mukaan Suomessa on 2800 kuuroa, mutta toisien tietojen mukaan 5000”.

Näin ollen on mahdotonta tietää tarkkaan myöskään kuurojen määrää Turussa. Esimerkiksi Turun kuurojenyhdistykseltä voi tiedustella heidän jäsentensä määrää:

http://www.turkudeaf.fi/yhdistys/

Suomen tilastollisen vuosikirjan (2010) mukaan ruotsinkielisiä oli Turussa 1.1.2010 5,3% väestöstä, eli 9 249 henkilöä.

1 ääntä

Kommentit

Turun Kuurojenyhdistys ry:ssä v. 2013 n. 300 jäsentä, koko Turussa ehkä n. 500 kuuroa. Mikäli kiinnostuit, ota yhteyttä yhdistykseen, lisätietoja www.turkudeaf.fi/yhdistys/