Paljonko Suomen kirjastoissa on henkilökuntaa 2017? Kaikki kirjastot mukaan lukien. Mikä on ollut henkilöstömäärä 10-15 v sitten? Oletan, että henkilöstön…

Kysytty

Hei!

Paljonko Suomen kirjastoissa on henkilökuntaa 2017? Kaikki kirjastot mukaan lukien. Mikä on ollut henkilöstömäärä 10-15 v sitten?

Oletan, että henkilöstön määrä on supistunut. Miltä tilanne näyttää lähitulevaisuudessa ja vähän kauempana? Onko suuntaus sama?

Kiitos tiedosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskuksen ja Suomen yleisten kirjastojen tilastojen (tilastot.kirjastot.fi) mukaan kirjastojen henkilöstön määrä on tosiaan supistunut.

Vuonna 2002 henkilötyövuosia oli kirjastoissa yhteensä 6688 (yleiset kirjastot 4818 ja tieteelliset 1870) ja vuonna 2016 vastaavasti 5798 (yleiset 4497 ja tieteelliset 1301) Henkilöstömäärän kehitys oli tasaisempaa koko 2000-luvun alun, mutta vuodesta 2012 eteenpäin määrä on selvästi vähentynyt vuosittain.

Tilastoja ks. esim.
http://visualisointi.kirjastot.fi/tilastot/#!/fi/kartta/Henkil%C3%B6ty%…

http://pxhopea2.stat.fi/sahkoiset_julkaisut/kulttuuritilasto/html/suom0…