Paljonko eduskunnan kulut ovat? Saisiko joitakin esimerkkejä, mihin sitä voisi verrata? Vaikeampi kysymys: Entäpä mitä demokratia maassamme kokonaisuudessaan…

Kysytty

Paljonko eduskunnan kulut ovat? Saisiko joitakin esimerkkejä, mihin sitä voisi verrata? Vaikeampi kysymys: Entäpä mitä demokratia maassamme kokonaisuudessaan maksaa? Kysyy demokratian ehdoton kannattaja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehdotus eduskunnan vuosittaisiksi kuluiksi löytyy Valtion talousarvioesityksestä, pääluokasta 21. Vertailuja voi tehdä budjetista löytyviin esim. eri ministeriöiden hallinnonalaisiin laitoksiin. Valtion talousarvioesitys löytyy painettuna esim. Eduskunnan kirjastosta lukusalissa luettavaksi.
Sähköisen budjettiesityksen osoite:

http://193.208.71.163/indox/tae/header.html

Eduskunnan hyväksymät talousarviot löytyvät eduskunnan sivuilta
osoitteesta:

http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/eduskuntatyo/talousarvio…

Mitkä sitten ovat demokratian kustannukset? Kannattaa ehkä lähestyä asiaa katsomalla, mitä asiasta on kirjoitettu.
Eduskunnan kirjaston Selma-tietokanta:
https://selma.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…

Sieltä löytyi esim. viite:
Schaffer, Frederic Charles.
The hidden costs of clean election reform / Frederic Charles Schaffer. Ithaca (N.Y.) ; Cornell University Press, 2008.. xviii, 243 s. : kuv. ;
ISBN 978-0-8014-4115-8, ISBN 0-8014-4115-3
--> Asiasanat: politiikantutkimus; vaalit; vaalijärjestelmät; puolueet; lahjonta; kustannukset; äänestykset; äänestykset - Amerikan yhdysvallat; demokratia;