Missä päin maailmaa moottoritien rakentaminen on halvempaa kuin Suomessa ja mistä tämä johtuu?

Kysytty

Missä päin maailmaa moottoritien rakentaminen on halvempaa kuin Suomessa ja mistä tämä johtuu? Joskus kauan sitten kuulin väitettävän, että esim. Yhdysvalloissa se maksaa paljon vähemmän ja rakentaminen on siellä halvempaa siksi, että siellä ei ole talvisin routaa toisin kuin Suomessa. Muistan, että henkilö, joka tämän minulle selitti, sanoi että siellä ei tarvitse kuin puskutraktorin työntää maata pois ja muut jutut tulevat perässä tai jotenkin noin.

Vastaus

Vastattu

Suomessa moottoritien rakentaminen maksaa noin Suomessa moottoritien rakentamiskustannukset ovat keskimäärin 3–5 miljoonaa euroa/kilometri,[10]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritie#cite_note-lvm_esitys20060929-10

Se on melko vähän verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan.

"The report says that highways in Austria cost €12.87 million/km. The next most expensive country is Hungary
at €11.21 million/km, followed by Slovakia at €9.56 million/km and then the Czech Republic at €8.86 million/km. At the other end of the spectrum, costs in Denmark are only €5.89 million/km, in Croatia €6.682 million/km, in Slovenia €7.29 million/km and in Germany €8.24 million/km." http://www.worldhighways.com/sections/eurofile/news/european-highway-construction-costs-evaluated/

Yhdysvalloissa rakentaminen saattaa tosiaa olla hieman halvempaa:

"Construct a new 2-lane undivided road — about $2 million to $3 million per mile in rural areas, about $3 million to $5 million in urban areas.

Construct a new 4-lane highway — $4 million to $6 million per mile in rural and suburban areas, $8 million to $10 million per mile in urban areas.

Construct a new 6-lane Interstate highway — about $7 million per mile in rural areas, $11 million or more per mile in urban areas.

Mill and resurface a 4-lane road — about $1.25 million per mile.

Expand an Interstate Highway from four lanes to six lanes — about $4 million per mile."

https://medium.com/@TimSylvester/i-agree-it-sounds-astronomical-but-i-actually-understated-the-costs-according-to-artba-2e8baeac2a46

Rakannuskustannukset vaihtelevat tosiaan maaston, ilmaston ja tien sijainnin mukaan. Niihin voivat vaikuttaa myös rakennusyritysten harvinaisuus maassa, lainan saannin hinta rakentajamaalle, työvoimakustannukset yleensä yms. http://siteresources.worldbank.org/INTTRANSPORT/Resources/336291-1227561426235/5611053-1229359963828/TP-33-RoadContracts-ECA.pdf