Lasketaanko perustuslain mumääräenemmistö äänestäneistä vai kaikista eduskunnan jäsenistä?

Kysytty

Perustuslain muuttaminen vaatii eduskunnan lopullisessa äänestyksessä viiden kuudesosan enemmistön. Lasketaanko se äänestäneistä vai kaikista eduskunnan jäsenistä?

Onko muita asioita, joissa vaaditaan noin suuri enemmistö?

Entä onko asioita, joissa vaaditaan kahden kolmastosan enemmistö?

Vastaus

Vastattu

Eduskunnan sivustolla kerrotaan näin:

"Perustuslakia koskeva ehdotus hyväksytään ensin lain toisessa käsittelyssä yksinkertaisella enemmistöllä. Tämän jälkeen lakiehdotus jätetään lepäämään seuraavaan vaalikauteen.  Vaalien jälkeen kokoontuva eduskunta jatkaa lepäämään jätetyn lakiehdotuksen käsittelyä, ja sen tulee hyväksyä se asiasisällöltään muuttamattomana määräenemmistöllä, eli 2/3:lla annetuista äänistä.

Perustuslakia koskevaa ehdotusta ei kuitenkaan jätetä lepäämään vaalien yli, mikäli se julistetaan kiireelliseksi vähintään 5/6 kannatuksella. Lakiehdotus voidaan tämän jälkeen hyväksyä 2/3 enemmistöllä."

Suomen laissa 73 § sanotaan:

"Perustuslain säätämisjärjestys

Ehdotus perustuslain säätämisestä, muuttamisesta tai kumoamisesta taikka perustuslakiin tehtävästä rajatusta poikkeuksesta on toisessa käsittelyssä äänten enemmistöllä hyväksyttävä lepäämään ensimmäisiin eduskuntavaalien jälkeisiin valtiopäiviin. Ehdotus on tuolloin valiokunnan annettua siitä mietintönsä hyväksyttävä asiasisällöltään muuttamattomana täysistunnossa yhden käsittelyn asiana päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.

Ehdotus voidaan kuitenkin julistaa kiireelliseksi päätöksellä, jota on kannattanut vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä. Ehdotusta ei tällöin jätetä lepäämään, ja se voidaan hyväksyä vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä." Finlex.fi

Molemmissa lainauksissa siis puhutaan annetuista äänistä. Osa kansanedustajista saattaa siis olla estynyt, mutta se ei haittaa määräenemmistön muodostumista.

Perustuslain kaltaisia määräenemmistöllä päätettäviä asioita on myös 113 § Tasavallan presidentin rikosoikeudellinen vastuu. Finlex.fi