Ovatko alla olevat lasten lorut/runot kaikki vanhoja kansanloruja vai onko niillä vielä tekijänoikeus voimassa? Onko teillä tietoa asiasta...? - Körö körö…

Kysytty

Hei!
Ovatko alla olevat lasten lorut/runot kaikki vanhoja kansanloruja vai onko niillä vielä tekijänoikeus voimassa? Onko teillä tietoa asiasta...?

- Körö körö kirkkoon

- Kierrän kierrän kaupunkia (tai keisari kiertää kartanoa, kierrän kaarran kaupungilla, monta versiota)

- harakka hyppii maassa (jatkuu: västäräkki keikkuu kivellä, varpunen nokkii katolla...)

- harakka huttua keittää

- tässä on isä tukeva,  tässä äiti puuhaisa,  tässä veli pitkä mies jne

- vetään luottaa (nuotan veto)

- maanantaina makkarat tehtiin, tiistaina tikut vuoltiin jne.

- leivon, leivon leipäsiä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

- Körö körö kirkkoon on lastenlaulu, jonka sävel ja sanat ovat tuntemattoman tekijän.

- Kierrän, kierrän kaupunkia on suomalainen kansaruno.

- Harakka hyppii maassa on kansanloru.

- Harakka huttua keittää on suomalainen kansanlaulu.

- Tässä on isä tukeva,  tässä äiti puuhaisa on suomalainen lastenloru.

- Veetään nuottaa on kansanloru.

- Maanantaina makkarat tehtiin on suomalainen kansanruno.

- Leivon, leivon leipäsiä on suomalainen kansanruno.

Tiedot löytyvät Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta: https://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/lastenjanuorten.htm)  Monet loruista/runoista on myös sävelletty. Sävellysten tekijänoikeudet on erikseen selvitettävä.