Ottavatko Helmet-kirjastot vastaan kirjoja lahjoituksina?

8.5.2017

Ottavatko Helmet-kirjastot vastaan kirjoja lahjoituksina?

8.5.2017
28.12.2018

Kirjastot kyllä ottavat vastaan kirjalahjoituksia, mutta tällöin kyseeseen yleensä tulevat vain paljon kysytyt ja varatut uutuuskirjat. Helsingissä Pasilan kirjastossa sijaitseva kirjavarasto saattaa ottaa vastaan myös vanhempia nimekkeitä, mikäli sen kokoelmassa on näistä nimekkeistä huonokuntoisia kappaleita, jotka sitten voidaan korvata lahjoituksina tulleilla parempikuntoisilla.

Monissa kirjastoissa on myös kierrätyshyllyjä, joihin asiakkaat saavat tuoda omia kirjoja muiden asiakkaiden ilmaiseksi otettaviksi.

Käytännöt vaihtelevat kirjastokohtaisesti jonkin verran, joten sinun kannattaa kysyä asiaa suoraan siitä kirjastosta, johon haluaisit kirjoja lahjoittaa.

Kommentit

Entä kirjailijan testamenttilahjoituksena koko kirjasto, jossa mm. laadukasta tietokirjallisuutta (yht.kuntatiede/filosofia), laaja runo-osasto, erityiskirjallisuutta poetiikan alan tuntijoille englanniksi jne. Kyse ei siis ole pelkästä taviskirjastosta, vaikka käyttöproosaakin on joukossa, vaan ammattikirjailijan kirjastosta. Lisäksi on laadukkaita taide-elokuvia ja laadukkaita CD:tä, monen eri genren. Keneltä voisin varmistaa, soittamalla, että ottaisitte vastaan?