Osaatteko kertoa kuka on kirjoittanut seuraavan runon ja mistä teoksesta se löytyy? Runon muistan näin: "Kujan päässä on krouvi tuolla viimeisenä virran…

Kysytty

Hei! Osaatteko kertoa kuka on kirjoittanut seuraavan runon ja mistä teoksesta se löytyy? Runon muistan näin:

"Kujan päässä on krouvi tuolla viimeisenä virran puolla.
Vilkkui saamosvirran veteen ellei yö jo joutuis eteen.
Joutui yö jo päivä haipui kylä hiljaiseksi vaipui
lautta nukkuu laiturissaan pimeys vain uumenissaan.
Krouvis eipä mykkäärauhaa synbaalit paraikaa pauhaa
Nuorten miesten remu ratto raikaa että kohoo katto."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsityn runon Kylän pääss' on krouvi tuolla on kirjoittanut unkarilainen Sándor Petöfi. Otto Mannisen suomennos siitä löytyy Petöfi-kokoelmasta Runoja, joka ilmestyi ensimmäisen kerran 1922; viimeisin painos on vuodelta 2001. Sama käännös löytyy lisäksi parista runoantologiasta: Uudempaa lausunta-ohjelmistoa (1925) ja Runon ääni : lausujain juhla-antologia (1988).