Kysyisin seuraavan runo-otteen nimeä, ja jos. mahd. julkaisuvuottakin ja myös sitä, jos se on mahdollista saada kokonaisena. Immi Hellén (1861 - 1937)…

Kysytty

Kysyisin seuraavan runo-otteen nimeä, ja jos. mahd. julkaisuvuottakin ja myös sitä, jos se on mahdollista saada kokonaisena. Immi Hellén (1861 - 1937) kirjoitti tämän runon ilmeisesti ystävälleen Ida Hannikaiselle, johon hän tutustui Nurmeksessa.
Ote Immin Idalle kirjoittamasta runosta:
"...Siellä syöpyihe sieluusi kirkkaana maan
pyhän Pielisen siintävät seljät
kesäillat kun kuiskalil kaihojaan,
koit aamujen hehkuvat heljät.
Kun tenhojen varjoissa raitteja kuljit,
Kuvat pyhäiset pohjajan sielusi suljit
Näit maallesi kaunista unta. - -"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Immi Hellénin kirjoittama runo, joka on otsikoitu Iida Hannikaiselle. Runo on päivätty 12.10.1920.

Voit lukea runon kokonaisuudessaan Kansalliskirjaston digitoimista aineistoista. Runo löytyy julkaisuista Naisten ääni no 30 - 31 /1920 (23.10.1920) ja Valo: kanskouluväen joulukirja 3/1920 (1.12.1920).

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1371248?term=kasvoi…

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/907756?term=Siell%C…