Onko Immi Hellenin runoa "Aamukahvin ääressä" sävelletty lauluksi? Onko Esa Helasvuolla tähän runoon sävelletty laulu? Runo alkaa sanoin "Hyvää huomenta…

Kysytty

Hei!

Onko Immi Hellenin runoa "Aamukahvin ääressä" sävelletty lauluksi? Onko Esa Helasvuolla tähän runoon sävelletty laulu?
Runo alkaa sanoin "Hyvää huomenta Punahilkka..."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä runo on sävelletty useammankin kerran. Suomen kansallisdiskografia Violan mukaan sen ovat säveltäneet Martti Hela nimellä Aamukahvin ääressä (löytyy ainakin julkaisusta Koululaulusikermiä / Martti Hela), Alla Kouru samoin nimellä Aamukahvin ääressä (julkaisu Huppista hei ...! : lastenlauluja / Alla Kouru), Aarno Raninen nimellä Kukko ja kana (julkaisuissa Lystit lastenlaulut ja Lastenkonsertti : suomalaisia lastenlauluja) ja Tauno Kukko nimellä Kukko ja kana aamukahvilla (julkaisussa Komeljantti elefantti : eläintarinoita lauluin ja kuvin / [säv.] Tauno Kukko). Esa Helasvuon nimellä löytyy videotallenne vuodelta 1998 (  Salossa soi - Pikkupääskyt ja laulurastaat. 1998 Finaali. - Helsinki : YLE1 Lasten ja nuortenohjelmat), jossa on kappale nimeltä Aamukakun ääressä. Tallenteella on lauluja, joiden teksti on Immi Hellenin. Toisaalla tallenteen tiedoissa puhutaan kappaleesta Aamukahvin ääressä, eli ehkäpä tekstissä on kirjoitusvirhe?

https://viola.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI

2 ääntä

Kommentit

Aamukahvin ääressä tietenkin. Minulle tästä runosta on jäänyt kirkas ja perin mukava muisto. Ensimmäisellä luokalla Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun valmistavassa koulussa oli elämäni ensimmäinen lasten, eli koulun I ja II luokkien joulujuhla vuonna 1945, jossa muiden elämysten ohella luokkatoverini mallikkasti esittivät tämän kana- ja kukkohatuissaan pikku kahvipöydän ääressä. Meidän luokkamme olikin viimeinen, joka siirtyi pääsykokeen jälkeen "isoon kouluu" ylimmältä, eli toiselta luokalta. Näin kävimme läpi kouluvaiheen 11 vuodessa, mikäli onnistuimme selvittämään vuosittain vaaditun oppimäärän. Lakimuutoksen jälkeen koko kaksiluokkainen valmistava koululaitos lakkautettiin.