Onkohan Suhmuran Santra muuttanut Viroon? Mulla on Suhmuran sanat ruotsiksi, saksaksi, ranskaksi ja venäjäksi... Onko joku yleisesti kattava laululuettelo,…

Kysytty

Onkohan Suhmuran Santra muuttanut Viroon?
Mulla on Suhmuran sanat ruotsiksi, saksaksi, ranskaksi ja venäjäksi...
Onko joku yleisesti kattava laululuettelo, josta kävisi ilmi suomalaisten laulujen vieraskieliset käännökset?
Olen laulattanut muutaman kerran eri paikkakunnilla tuttuja suomalaisia yhteislauluja vierailla kielillä ja jonkin verran minulla niitä onkin (vaikkapa Kotka roos, Kotkas ros. Rose of Kotka jne). YouTubestakin olen niitä etsiskellyt, mm. hakusanoilla 'sanat' tai 'lyrics'.

Entä Spjutkastarens sånger (Cornelis Vreswijkin levyttämiä Rautavaaran lauluja. Löytyiskö ruotsiksi ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikenkattavaa laululuetteloa ei ole, mutta Suomen kansalllisdiskografia Violasta on paljon apua. Violan sivuilla kerrotaan näin: "Suomen kansallisdiskografia ja nuottiaineiston kansallisbibliografia. Tietokantaan on tallennettu tiedot kotimaisista äänitteistä vuodesta 1901 sekä kotimaisista nuoteista vuodesta 1977. Viola-tietokannassa on tiedot sekä musiikkijulkaisuista että niihin sisältyvistä yksittäisistä teoksista ja kappaleista."

https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/palvelut/kansallisbibliografiapalve…

Violasta voi siis hakea myös yksittäisiä, nuotteihin tai äänitteisiin sisältyviä lauluja, ja sen mukaan Suhmuran Santra ei ole muuttanut Viroon. Viola-haku löytyy alta:

https://viola.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI

Tarkoitat ehkä Cornelis Vreeswijkin En Spjutkastares visor -äänitettä. Se löytyy mm. pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sspjutkastares%20visor__Orig…