Onkohan mitään 1980-1990 -luvulla kirjoitettuja nuortenkirjoja, joiden päähenkilö asuu New Yorkissa tai sen liepeillä? 2000-luvulta on esim. Sarah Mlynowskin…

Kysytty

Hei!
Onkohan mitään 1980-1990 -luvulla kirjoitettuja nuortenkirjoja, joiden päähenkilö asuu New Yorkissa tai sen liepeillä? 2000-luvulta on esim. Sarah Mlynowskin sarja noitasiskoksista ja Donna Freitasin Pyhimysainesta. Erityisplussaa siitä, jos kirjassa käsitellään juutalaista tai amerikanitalialaista vähemmistöä (kuten mainitsemissani 2000-luvun kirjoissa). Ainoa, jonka tiedän, on Babysitter's Club -sarja, jossa yksi tytöistä (Susan) on alunperin New Yorkista. Löytyykö muita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-hausta voi etsiä kirjoja sanoilla New York kaunokirjallisuus ja kohdistaa haku pudotusvalikosta lasten kokoelmaan: Hakutuloksen lopusta löytyy vanhimman kirjat. Helmet-haku sivulla http://helmet.fi/search*fin/X

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta voi tehdä hakuja esimerkiksi näin: kirjoita ylimpään sanahaku-kenttään New York ja rullaa esiin luokka ja laita siihen 84.2. Tällä tavoin tule esiin jonkin verran pääasiassa nuortenkirjoja, joiden tapahtumapaikkana on New York. Kannattaa kokeilla myös sanahaulla Yhdysvallat, ja mahdollisesti rajata vuosilla vanhimmat seikkailut pois.

Onnet-tietokantaan on tässä vaiheessa luetteloitu vanhan aineiston lisäksi parhaiten vuoden 1993 jälkeen julkaistuja kirjoja. Tietokanta löytyy sivulta http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/lastenjanuorten.htm

Kirjastojen välisen tietolistan välityksellä tarjottiin kirjoja
Todd, Lisa: Fame - matkalla maineeseen 1 (1984)
Todd, Lisa: Fame - matkalla maineeseen 2 (1984)
Myers, Walter Dean: 116. kadun jengi (1981

Lisäksi tarjottiin seuraavia tosin myöhemmmin julkaistuja kirjoja, joissa New York on tapahtumien miljöönä:
Kirsten Miller: Kiki Strike ja tehtävä Varjokaupungissa.
Meg Cabot: Prinsessapäiväkirjat-sarja.
Cecily von Ziegesar: Gossip Girl -sarja.

0 ääntä

Kommentit