Onko varusmiespalveluksen suorittaminen nykyään hankalampaa kuin ennen? Isäni kävi armeijan 60-luvun alussa ja haluaisin tietää, mitä sellaista suorittajilta…

Kysytty

Onko varusmiespalveluksen suorittaminen nykyään hankalampaa kuin ennen? Isäni kävi armeijan 60-luvun alussa ja haluaisin tietää, mitä sellaista suorittajilta ei silloin vaadittu mitä nykyään vaaditaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaus riippuu siitä, mitä kysyjä tarkoittaa ilmaisulla "hankalampaa". Sitten 1960-luvun on varusmiespalvelus modernisoitunut monella tavalla ja esimerkiksi tuolloin vielä varsin yleinen - vaikkei virallisesti hyväksytty - varusmiesten eriasteinen kiusaaminen (simputus) on jyrkästi vähentynyt. Fyysinen vaativuus on tuskin perustasolla muuttunut suuremmin, mutta osalle erikoiskoulutettavista se on varmasti erittäin haastavaa. Fyysinen hankaluus voi olla suurempaa siitä yksinkertaisesta syystä, että varusmiesten kunto on yleisellä tasolla huonompi kuin 1960-luvulla.

Jos taas ajatellaan varusmiespalvelun henkistä hankaluutta, em. modernisoituminen on varmasti helpottanut varusmiehen arjessa jaksamista. Varusmiesten sosiaaliset oikeudet ovat nykyään paremmat ja pelkästään mobiililaitteiden olemassaolo takaa sen, ettei joutoaikoina ole välttämätöntä toimia toisin kuin siviilissäkään.

On silti selvää, että perinteiset hankauspisteet  eli varusmiesten ja kantahenkilökunnan sekä varusmiesesimiesten välisten suhteiden törmäykset eivät ole minnekään kadonneet, vaikka ärsytyksen aiheita ehkä on vähemmän kuin aikaisemmin. Aina on varusmiehiä, joille sopeutuminen esimerkiksi armeijan tiukkaan kuriin on hyvin vaikeaa. Toisaalta myös varusmiehiä komentavien joukossa on aina niitä, joille alaisten asiallinen kohtelu on haasteellista. Tiukoissa olosuhteissa, kuten sotaharjoituksissa, hankaluuksia esiintyy varmasti samalla lailla kuin ennenkin.

En usko, että nykypäivän varusmiespalvelu vaatii mitään sellaista, mitä ei perinteisestikin ole vaadittu, puitteet ovat vain toiset. Varusmiespalveluksesta selviää kuka tahansa, jolla kunto on kohtuullinen, itsetunto on hyvä ja yleinen mielenhallinta toimii. Hankalaa se on kenelle tahansa, jolla on surkea kunto, jonka itsetunto kärsii komentelusta tai jonka on vaikea hillitä tuntemuksiaan. Varusmiespalveluksen suurin haaste ennen ja uskoakseni myös nykyään on siinä, että arjessa vaihtelevat äärimmäisen toimeliaat ja vaativat hetken pitkien tekemättömyyden jaksojen kanssa. Lyhyesti sanoen: mitä vähemmän pinna kiristyy, sen vähemmän hankalaa varusmiespalvelu on.

Varusmiespalvelulle on nykyään myös suhteellisen vaivattomasti hoituva vaihtoehto eli siviiilipalvelus.

Kaikki edellä sanottu liittyy yleiseen palveluarkeen, enkä uskalla sanoa mitään erikoisjoukkojen olosuhteista. Mutta uskoakseni niitä ei kysymyksessäkään tarkoitettu.

Heikki Poroila (varusmiespalvelus 1968-1969)