Otsikko
Onko tutkittua tietoa keskiajan eurooppaliasista kansainvaelluksista? Miksi eri kansat lähtivät liikkeelle?

Kysytty

Onko tutkittua tietoa keskiajan eurooppaliasista kansainvaelluksista? Miksi eri kansat lähtivät liikkeelle?

Vastaus

Vastattu

Kansainvaelluksia on historiassa useina eri aaltoina. Suurin niistä ajoituu Rooman valtakunnan loppuvuosiin ja keski-ajan alkuun.

Tutkittua tietoa on tarjolla monissa historiankirjoissa esim. Edward Gibbon:Rooman valtakunnan rappio ja tuho. 2. osa. Luvut XVII - XXVI tai Grimberg:Kansojen hisoria osa 7

Vesa Jaakkola tiivistää hyvin kansainvaellusten syitä Salon Seudun Sanomissa 29.9.2015: "

Kirjoitetussa historiassa varsinaiset kansainvaellukset ajoittuvat kahdelle kaudelle: ensin 3:nnelle – 5:nnelle vuosisadalle ja toinen kaudelle 500 – 900. Sen jälkeenkin monet kansat ovat siirtyneet alueilta toisille moniin suuntiin, useista syistä.
Pakottavista syistä kuten sodista on seurannut pakolaisuutta. On toisaalta tavoiteltu parempaa elämää jossakin muualla. Kansainvaellusten ensi vaiheessa puoleensa vetävä alue oli vanha Rooman valtakunta sen hajotessa viidennellä vuosisadalla.
Ensin hajoavan valtakunnan alueille vaelsivat gootit, jotka pakenivat idästä tulleiden sotaisten hunnien hyökkäyksiä. Länsi-Rooman valtakunnan hajottivat lopulta germaaniheimot, joista ensimmäiset valloittivat Gallian ja toiset muita alueita. Viimeisinä germaaneista langobardit siirtyivät Pohjois-Italiaan.

Kansainvaellusten toisella kaudella turkkilaiset, slaavit ja muut itäiset heimot kulkivat lännen suuntaan ja asuttivat itäisintä Eurooppaa. Myös monet pienemmät heimokansat olivat liikekannalla ja asuttivat uusia alueita kuten Brittein saaret.
Tuolloin myös Pohjolan viikingit lähtivät sotaisille retkilleen kahdeksannella vuosisadalla. Heidän vaeltelunsa ulottuivat Brittein saarilta Irlantiin, Normandiaan ja kauemmaskin Euroopan etelään.
Myöhemminkin useimmat kansainvaellukset koettiin Euroopassa, Euroopasta ja Eurooppaan. Keskiajan alussa arabeja ja berbereitä siirtyi etelästä Iberian niemimaalle. Ristiretkeläisiä alkoi vaeltaa Euroopasta Palestiinaan tuhat vuotta sitten. Kummassakin tapauksessa väkeä liikuttavana voimana oli myös uskonto.
Uskonsodat vainoseurauksineen muuttelivat Euroopan väestökarttaa kolmen vuosisadan ajan 1300 – 1700. Kristityt siirtyivät Balkanilla pohjoisemmas osmannivalloittajien tieltä. Juutalaiset karkotettiin Espanjasta 1492. Katolisten ja protestanttien välienselvittelyistä koitui väestösiirtymiä pakolaisuutena jopa Amerikkaan asti." Linkki artikkeliin