Otsikko
Onko tietoa mistä laulaja Enya on saanut inspiraation Orinoco Flow kappaleeseen ?

Kysytty

Onko tietoa mistä laulaja
Enya on saanut inspiraation
Orinoco Flow kappaleeseen ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enya keksi albumin toistuvan kertosäeriffin ja tuottaja Nicky Ryanin ehdotuksesta soitti sen yhtä aikaa viidessä oktaavissa. Tästä tuli myöhemmin kappaleen keskeinen "sail away" -kuvio. Koko sävellys kehittyi sen ympärille. Sanoituspuolella Enya ja Ryan keksivät ainoastaan hokeman "sail away".

Sävellyksen introa on verrattu sävellykseen "Can't Get Used to Losing You". Ainakin intro inspiroi laulun sanoittajaa Roma Ryania. Hän kuunteli sitä studiossa ja näki lastensa hyppivän ulkona, ilmeisesti samankaltaiseen rytmiin kuin intron kuvio. Rytmi, purjehtimiseen liittyvä hokema ja se, että albumia äänitettiin Orinoco-nimisessä studiossa, innoittivat häntä kirjoittamaan kertomuksen matkasta pitkin Orinocojokea. Sanoituksessa viitataan myös laulun levytysprosessiin. Siinä mainitaan levy-yhtiön edustaja Rob Dickens ja äänittäjä-apulaistuottaja Ross Cullum, joiden opastuksella kappale hiottiin lopulliseen hittimuotoonsa.

Lähteet:

"Enya - Watermark"

"Enya: Clannad's Little Sister Sails Away"

"Surprising Rise of Ethereal Pop"

"Muted Melodies"

"Bet You Think This Song Is About You"