Onko tietoa lasten satukirjasarjasta, joka on ainakin 80-lukua vanhempi, kangaspäällysteinen, ja sivun koko n. A4 tai vähän isompi. Kirjat ovat erivärisiä,…

Kysytty

Onko tietoa lasten satukirjasarjasta, joka on ainakin 80-lukua vanhempi, kangaspäällysteinen, ja sivun koko n. A4 tai vähän isompi. Kirjat ovat erivärisiä, meillä kotona oli ainakin vaalea ja tumma turkoosi, vihreä ja sinapinkeltainen. Kangaspäällysteessä oli aina jokin kirjan kuvista painatettuna tms, esim vihreässä taisi olla karhu.. Kirjoissa oli erilaisia tarinoita kuvitettuna ja ilman, jossain kirjassa vähän isommille lapsille ja nuorille. Yhdessä mm. tarina mustasta pikku Sambosta ja toinen tytöstä jolla oli kissa jonka kanssa tyttö seikkaili. Tarinassa tyttö ja kissa jossain kohden syövät valtavasti ja kissan vatsa halkeaa. Tyttö itkee kovin, mutta joku ompelee kissan kasaan ja kaikki jatkuu hyvillä mielin..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu satukirjasarja lienee vuosina 1963-65 ilmestynyt kahdeksanosainen Satumaailma. Kysymyksessä mainitut Helen Bannermanin kirjoittama Musta pikku Sambo ja Ivar Aroseniuksen Kissamatka löytyvät sarjan ensimmäisestä osasta Peukaloputti. Tässä kirjassa on vihreät kannet ja karhun kuva Louis Moen kuvakertomuksesta Sippe Sum takakannessa.

Satumaailman muut osat ovat Kotikartanolla, Kaukana metsässä, Taivaankannen alla, Avarassa maailmassa, Taikapuun oksilla, Yli vuorten ja laaksojen sekä Sateenkaaren portti.

Vuonna 1977 Satumaailman kolme ensimmäistä osaa julkaistiin uudistetussa asussa nimellä Sadun ja seikkailun maailma. Osien nimet ovat samat kuin Satumaailma-antologiassa.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mahtavaa, kiitos nopeasta vastauksesta! Ja nyt sen luettuani muistan kuin muistankin nuo kirjat ja voin alkaa metsästämään niitä jostakin luettavakseni. Ihanaa!