Onko tekijänoikeudellisesti laillista lukea kirjaston satutunneilla kirjoja ja esittää cd-levyltä musiikkia? Vaatiiko skannaaminen kirjaston aineistosta lupaa…

Kysytty

Onko tekijänoikeudellisesti laillista lukea kirjaston satutunneilla kirjoja ja esittää cd-levyltä musiikkia?
Vaatiiko skannaaminen kirjaston aineistosta lupaa tekijältä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heti aluksi täytyy varoittaa, että me vastaajat emme ole laintulkinnan ammattilaisia, joten vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella. Varmempaa tietoa saat laintulkinnan ammattilaisilta.

Kirjan lukeminen ääneen satutunnilla tai muussa julkisessa tilanteessa vaatii luvan tekijältä tai tekijöiltä. Tekijänoikeuslain 21 § säätää sallituksi esittämisen jumalanpalveluksen tai opetuksen yhteydessä. Ilman lupaa teoksen esittäminen on sallittua myös sellaisessa tilaisuudessa, ”jossa teosten esittäminen ei ole pääasia ja johon pääsy on maksuton sekä jota muutoinkaan ei järjestetä ansiotarkoituksessa”. Satutunti voisi muuten täyttää jälkimmäisen poikkeustapauksen edellytykset, mutta lukeminen lienee kuitenkin satutunnin pääasia.

Edellä mainittu koskee tekijänoikeuslain suojaamia teoksia. Teoksia, joiden kaikkien tekijöiden kuolemasta on kulunut 70 vuotta, ovat puolestaan vapaita, ja niitä voi esittää satutunnilla lupaa kysymättä. Monet vanhat kansansadut ovat esimerkiksi sellaisia. Kannattaa kuitenkin huomata, että jos joku on kääntänyt sadun tai tehnyt uuden version vanhasta sadusta, tällaisella henkilöllä on satuun tekijänoikeus, jolloin häneltä pitäisi saada lupa sen esittämiseen.

Näin siis asia menee lain kannalta. Epäilen tosin kyllä, etteivät kaikki kirjastot ole lupia pyytäneet satutuntien kirjoja varten. Luvaton esittämisestä ei seuraa rangaistuksia, ellei oikeuksien omistaja ryhdy niitä oikeudessa peräämään. Luultavasti monet kirjailijat ovat vain tyytyväisiä, jos heidän kirjojaan luetaan lapsille, eivätkä olisi halukkaita vetämään kirjastoa oikeuteen, vaikka kuulisivatkin teoksiaan luetun luvatta. Luvan saattaa saada vaikka ihan ilmaiseksikin, kunhan onnistuu vain saamaan yhteyden kirjailijaan tai kääntäjään.

Musiikkia koskevat samat pykälät kuin satua, mutta musiikin esittämiseen on mahdollisuus saada lupa Teoston kautta maksamalla korvausmaksu. Osoitteesta http://www.teosto.fi/fi/luvat.html löytyy lisää tietoa Teoston luvista. Musiikkiin saattaa ehkä helpommin myös soveltua edellytys, ettei se ole tapahtuman pääasia.

Skannaaminen yksityiskäyttöön on sallittua julkistetusta teoksesta tekijänoikeuslain 12 §:n mukaan. Yksityiskäyttöön saa valmistaa teosta muutaman kappaleen, ja yksityiskäytön on katsottu koskevan perhettä ja ystäviä. Kirjaston asiakkaisiin sitä oikeutta ei voi suoraan ulottaa, mutta asiakkaat voivat toki kopioida kirjaston aineistoa itse yksityiskäyttöön. Lain mukaan kopioinnin voi antaa myös ulkopuolisen tehtäväksi, mutta sen tulkinta on epäselvä.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan Finlex-tietokannasta osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Jos tekijänoikeus kiinnostaa laajemmin, voin suositella Pirkko-Liisa Haarmannin teosta ”Tekijänoikeus ja lähioikeudet” (3. uudistettu painos; Talentum, 2005). Erityisesti kirjaston tekijänoikeuskysymyksiä käsittelee Heikki Poroila teoksessaan ”Tekijänoikeus ja kirjastot tietoverkkojen maailmassa” (BTJ Kirjastopalvelu, 2006).