Onko teillä valikoimissa ulkolaisia tv-sarjoja (dvd)?

Kysytty

Hei, onko teillä valikoimissa ulkolaisia tv-sarjoja (dvd)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen valikoimissa on jonkin verran myös ulkomaalaisia tv-sarjoja. Löydät valikoiman HelMet-haulla osoitteesta http://www.helmet.fi, kun klikkaat välilehden ”Muut hakutavat” ja otat valintalaatikosta hakutavaksi ”Asiasana”. Kirjoita sitten asiasanaksi ”sarjaohjelmat” ja rajaa vaikka valintalaatikosta ”Koko aineisto” hakutulokset vaikkapa vain aikuisten kokoelmaan, jollet halua mukaan myös lapsille suunnattuja tv-sarjoja. Paina ”Hae” ja siirry hakutuloksiin. Sen jälkeen kannattaa vielä rajata hakutulosta klikkaamalla ylhäällä olevaa nappia ”Rajaa/Järjestä hakua”. Voit ottaa aineistoksi ”DVD-levy” ja painaa jatka. Silloin pitäisi tulla lista DVD:nä tarjolla olevista aikuisten sarjoista. Mukana on tosin myös kotimaisia sarjoja, mutta ne eivät varmaan haittaa paljonkaan selailua.

Jos haluat tehdä asian yksinkertaisemmin tai haluat mukaan myös lapsille suunnatut sarjat, ota valintalaatikosta ”Koko aineisto” vaihtoehto ”Elokuvat”. Silloin mukana tulevat myös videot, mutta niitä ei liene enää kovin paljon valikoimissa.

Kirjastojen tv-sarjavalikoima saattaa tuntua niukalta verrattuna kaupoissa myytäviin sarjoihin. Se johtuu siitä, että kirjaston täytyy hankkia DVD-levyjä varten erityinen lainauslisenssi, jotta niitä saa laillisesti lainata asiakkaille. Siksi kirjastot voivat hankkia vain sellaisia sarjoja, joiden julkaisija suostuu myymään elokuvalle tai sarjalle tuollaisen lisenssin. DVD-elokuvat ja -sarjat maksavat lisenssin vuoksi kirjastolle enemmän kuin tavallisille kuluttajille.