Onko teillä kuvallista materiaalia pituusleikkurin historiasta?

Kysytty

Onko teillä kuvallista materiaalia pituusleikkurin historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Piirroskuvia pituus- eli rotaatiorullaleikkureistä ja selostuksia leikkurin toiminnasta löytyy paperinjvalmistusta käsittelevistä kirjoista, pituusleikkurin syntyyn tai historiaan niissä ei kuitenkaan paneuduta. Ainakin seuraavissa kirjoissa on piirroksia/kaavioita leikkurista:
Solitander, Axel: Kaksikymmentä luentoa paperin tuntemuksessa, vuodelta 1914
Parpala, Kalle: Paperinvalmistus, 1965
Pellinen, Heikki: Paperin ja kartongin valmistus, 1959
kirjassa Paperin valmistus, Suomen Paperi-insinöörien Yhdistyksen oppi-
ja käsikirja, osassa 3 Kalle Parpalan artikkeli pituusleikkauksesta ja rullauksesta. Edellä mainitut kirjat löytyvät mm. Helsingin pääkirjaston varastosta.
Teknillisen korkeakoulun kirjastossa on Teuvo Julkusen kirja
Pituusleikkurit. Kannattanee käydä katsomassa, olisiko siinä tietoa syntyvaiheistakin. Samalla voi katsoa tarkemmin, mitä muuta aiheeseen liittyvää Teknisen korkeakoulun kirjastosta mahdollisesti löytyy.