Pitääkö paikkansa että vuonna 1874 ensimmäinen sulfiittimenetelmää käyttävä paperitehdas Ruotsiin, ja se mahdollisti kirjojen ja lehtien massapainokset?

Kysytty

Pitääkö paikkansa että vuonna 1874 ensimmäinen sulfiittimenetelmää käyttävä paperitehdas Ruotsiin, ja se mahdollisti kirjojen ja lehtien massapainokset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pitää paikkansa ainakin siltä osin, että nimen omaan sulfiittimenetelmää käyttävä ensimmäinen tehdas perustettiin v. 1874 Ruotsin Bergvikiin. Tehtaan omistaja oli eräs englantilainen yhtiö. Syynä paikan valintaan oli se, että seudulla oli jo aiemmin toiminut saman omistajan hiomo, jonka johtaja Carl Daniel Ekman (1845-1907) oli kehitellyt menetelmää niin pitkälle, että se toimi tehdastuotannossa. 1890-luvun alussa tehdas tuotti noin 100 tonnia sulfiittiselluloosaa kuukaudessa, mutta suljettiin jo v. 1897 kannattamattomana. Ekman oli tuolloin jo vaikuttanut pari vuosikymmentä Englannissa, missä hän perusti useita samanlaisia tehtaita. Ekmania ei varsinaisesti voi kuitenkaan pitää menetelmän keksijänä.
Epäselvempää on, voiko sanoa että vasta tämä menetelmä olisi mahdollistanut painotuotteiden massapainokset. Joka tapauksessa paperin laatu parani. Ekmanin sovellus ei heti vallannut markkinoita, vaan vasta 1880-luvulla, jolloin hän oli hankkinut sille patentin. Erikoisesti järjestelmä levisi niihin maihin, jossa oli sopivaa raaka-ainetta, kuusipuuta. Vuonna 1929 noin 65 % maailman selluloosatuotannosta oli sulfiittimenetelmin valmistettua.

Brax, A. J.
Puu paperin puoli- ja täysivalmisteiden raaka-aineena.
(Teoksessa: Keksintöjen kirja 4-2 : Puu, sen käyttö ja jalostus. - WSOY, 1934).

Putkonen, Väiski
Paperia! : lyhyt johdatus paperin historiaan ja sen valmistusmenetelmiin. - Otatieto, 1997.