Etsin kirjaa tieteen kehittymisestä viime vuosisatojen aikana. Esim. kirja, jossa edettäisiin vuosittain/vuosikymmenittäin ja siinä esiteltäisiin sen ajan…

Kysytty

Etsin kirjaa tieteen kehittymisestä viime vuosisatojen aikana. Esim. kirja, jossa edettäisiin vuosittain/vuosikymmenittäin ja siinä esiteltäisiin sen ajan tapahtumia, taloutta, politiikkaa, elinoloja ja mitä keksintöjä ja muita elämää helpottavia juttuja on tullut.

Tieteen pitäisi olla osa kokonaisuutta, jotta elämän/yhteiskunnan kaikki puolet tulisivat esille - ei pelkkää tekniikkaa. Tosin kyllähän tutkisin semmoisenkin opuksen jos sellainen löytyisi.

Tuli mieleen että se voisi olla tyyliä Mitä Missä Milloin 1800-luku, mutta semmoista ei ole vielä vastaani tullut..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lindasta (tieteellisten kirjastojen yhteisluettelo) löytyy runsaasti viitteitä asiasanoilla tiede&historia. Uusimmasta päästä on James E. McClellanin and Harold Dornin teos Science and technology in world history : an introduction. 1999. ISBN: 0-8018-5868-2. Tiedustele teoksen saatavuutta / kaukolainausmahdollisuutta omasta kirjastostasi.

Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjastosta löytyy ainakin pari selkeälle kronologialle rakentuvaa hakuteosta: Ajantieto. Maailman ja Suomen historia 1492-1987. 1989. ISBN 951-1-10585-X sekä Kai Petersenin kirjoittama ruotsinkielinen När hände vad? Världhistorisk uppslagsbok 1500-1982. 1983.
ISBN 91-37-08269-8.

Etenkin jälkimmäisessä teoksessa pääosaa esittävät kunakin vuonna käydyt sodat, hallitsijat jne; keksinnöt tai muut merkkipaalut tieteen ja taiteen saralla ovat lähinnä lisämausteena. Tekniikan ja keksintöjen historiaan voi pureutua
syvällisemmin esim. seuraavien teosten avulla: Kivikirveestä tietotekniikkaan. Tekniikan sosiaalihistoriaa kivikaudesta nykypäivään. 1989. ISBN 951-880-296-3, Teivainen, Lauri: Keksinnöt - ihminen - yhteiskunta. Keksintöekologian perusteet. 1991. ISBN 952-90-3145-9 sekä Salmi, Hannu: "Atomipommilla kuuhun!"
Tekniikan mentaalihistoriaa. 1996. ISBN 951-37-1874-3. Kannattaa ehkä tutustua myös Royston M. Robertsin kirjaan Sattuma tieteessä. Onnekkaitten oivallusten historiaa. 1998. ISBN 951-570-392-1. Luonnontieteen teoreettisiin innovaatiohin keskittyy Peter J. Bowlerin Ympäristötieteiden historia. 1997. ISBN 951-884-189-6.

Entäpä lukeutuvatko tiede-käsitteen piiriin myös humanistiset ja yhteiskuntatieteet? Niiden tuloksenahan ei välttämättä synny mitään "elämäähelpottavia juttuja" (pikemminkin tuskaa lisäävää tietoa). Kullakin tieteenalalla on varmasti oma historiankirjoituksensa.

"Tieteenhistoriallisen kokonaisesityksen kirjoittaminen olisi erittäin vaativa - ja itseasiassa mahdoton - tehtävä kenelle tahansa", toteaa Anja Lehikoinen teoksessaan Tieteenhistoria. Tieteenhistorian teoreettisista ja metodisista perusteista sekä esimerkkejä tieteiden muutoksista kulttuurisissa yhteyksissä. 1998.ISBN 951-708-507-9. Lehikoisen teoksen painotukset ovat kasvatustieteessä, mutta siinä esitellään myös mm. modernin tieteen ja tiedekäsityksen syntyä sekä kehitysajatuksen läpimurtoa 1800-luvun tieteessä.