Otsikko
Aurinko on avaruudessa. Miksi maapallolla on valoisaa mutta avaruudessa pimeää? Miksei aurinko valaise ympäristöään kuin lamppu

Kysytty

Aurinko on avaruudessa. Miksi maapallolla on valoisaa mutta avaruudessa pimeää? Miksei aurinko valaise ympäristöään kuin lamppu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aurinko säteilee valtavasti valoa. Sitä ympäröivä avaruus on kuitenkin lähes täydellinen tyhjiö eli siellä on hyvin vähän ainetta. Tällaisessa tilassa valkoinen tai väritön valo kulkee suoraan eteenpäin kapealla alalla törmäämättä juuri mihinkään. Ei ole mitään, mistä valo heijastuisi. Aurinko näkyy katsojasta kirkkaana pisteenä, jonka ympärillä on vain pimeyttä.

Maapallolla sen sijaan on paksu ilmakehä, jossa erilaisia kaasuja, vesihöyryä, pölyä ja muita hiukkasia. Valo ei pääse suoraan Maan pinnalle, vaan se muuttaa hieman suuntaa kohdatessaan ilmakehän atomeja. Ilmakehän läpi kulkiessaan valo leviää tasaisesti niin että koko taivas näyttää kirkkaalta. Eri aineita kohdatessaan valkoinen valo hajaantuu eriväriseksi valoksi, koska valon eri taajuudet siroavat eli hajaantuvat eri tavoin. Sen takia taivaan väri vaihtelee sinisestä punaiseen riippuen siitä, kuinka pitkän matkan valo joutuu kulkemaan ilmakehän läpi.

Aurinko siis valaisee ympäristöään kuin erittäin voimakas lamppu. Esimerkiksi Kuun pinnalla Auringon valo on hyvin kirkas ja räikeä, koska ympärillä ei ole mitään, mikä heijastaisi tai pehmentäisi valoa. Silti avaruus näyttää katselijasta edelleen mustalta.

Ihmissilmälle näkyvä valo on vain osa siitä säteilystä, mitä Aurinko ja muut tähdet säteilevät avaruuteen. Joka suunnassa on valtava määrä tähtiä, mutta ne ovat kaukana ja maailmankaikkeuden laajeneminen vie kaukaisempia tähtiä entistä kauemmas. Matkatessaan niistä lähtevä valo punasiirtyy eli sen aallonpituus pitenee. Se vähitellen punertuu ja lopulta siitä tulee silmälle näkymätöntä säteilyä. Jos ihminen pystyisi näkemään esimerkiksi mikroaaltosäteilyä, avaruudessa näkyisi enemmän pistemäisiä valonlähteitä ja se ei näyttäisi yhtä pimeältä.

Lähteet:

Miksi avaruudessa on pimeää? (Helsingin Sanomat)

Miksi taivas on sininen? (Foreca)

Why is space black? (Planets for Kids)

Why is there no light in space? (Night Sky Pix)

Why is it so dark in outer space? (Mental Floss)

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Selvimmin tämän huomaa talvella. Paksun pilvikerroksen alla kapungin valaistus kimpoilee pilven pohjan ja lumipeitteen välillä siksakkia ja hajoaa joka suuntaan, pehmentäen varjoja niin, että joka paikka näyttää valaistulta. Kun taas taivas on polvetön, yö on selvästi pimeämpi, koska kaupungin valaistus haijastuu lumesta kauas avaruuteen eikä jää valaisemaan meidän ympäristöämme.