Onko Suomessa tutkittu lääketieteellisiä piirustuksia ja niiden historiaa? Onko aiheesta kirjallisuutta Suomeksi tai löytyisikö Suomesta joku aiheeseen…

Kysytty

Hei! Onko Suomessa tutkittu lääketieteellisiä piirustuksia ja niiden historiaa? Onko aiheesta kirjallisuutta Suomeksi tai löytyisikö Suomesta joku aiheeseen perehtynyt tutkija?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitatko anatomian piirroksia? Niiden historiasta löytyy jonkin verran tutkimuksia. Suomesta ja suomen kielellä löytyi kuitenkin vain yksi, joka sekin on tutkinut aivan lähihistoriaa:

- Tiedekuva popularisoidussa artikkelissa : kvantitatiivinen tutkimus lääketieteen artikkeleiden visualisoinnista Tiede 2000 -lehdessä / Reija Virrankoski (1992, pro gradu, Vaasan yliopisto)

Muualta maailmasta ja englanninkielisiä ovat ainakin alla mainitut:

- Human anatomy : depicting the body from the Renaissance to today / Benjamin A. Rifkin, Michael J. Ackerman, Judith Folkenberg (2006)
- Body criticism : imaging the unseen in enlightment art and medicine / Barbara Maria Stafford (1992)
- The body within : art, medicine and visualization / edited by Renée van de Vall, Robert Zwijnenberg (2009)
- Visualizing medieval medicine and natural history, 1200-1550 / edited by Jean A. Givens, Karen M. Reeds, Alain Touwaide (2006)

Tutkimukset ovat eri yliopistojen kirjastoissa. Sijainnit löytyvät yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindan kautta:

http://linda.linneanet.fi/F/?func=find-b-0&con_lng=fin&local_base=fin01…