Onko Suomessa omaa "tatuointiperinnettä"? Onko Suomalaisilta arkeologisilta kaivauksilta löytynyt jäänteitä jotka viittaisivat siihen, että Suomessa on joskus…

Kysytty

Onko Suomessa omaa "tatuointiperinnettä"?

Onko Suomalaisilta arkeologisilta kaivauksilta löytynyt jäänteitä jotka viittaisivat siihen, että Suomessa on joskus muinoin ollut jonkinlainen tatuointiperinne? Tai onko ylipäätään Suomessa koskaan ollut minkäänlaista tatuointiperinnettä ennen modernin tatuoinnin tuloa Suomeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tatuointien historia yleensä on tuhansien vuosien ikäinen. Vanhin löydetty todiste tatuoinneista ovat noin 5300 vanhat, Ötzin jäämieheksi nimetyn miehen, tatuoinnit. Suomessa niiden historia sen sijaan on yllättävänkin lyhyt. Todisteita esihistoriallisista tatuoinneista ei ole. Ne yleistyivät varsinaisesti vasta 1970-luvulla. Lähteenä tietoihin oli kaksi opinnäytettä:

- Musteella merkitty minuus - tatuoinnit taiteena, Anna-Liisa Koskinen Pro gradu -tutkielma  Helsingin yliopisto, 2019

- Tatuoinnit — katsaus pintaa syvemmälle Nyström, Anu-Heidi, Laurea-ammattikoulu, opinnäytetyö, 2009

Alla linkit opinnäytteisiin:

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/302025/Koskinen_AnnaLiisa_Pro_gradu_2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/4963/LOPULLINEN%20VERSIO.pdf?sequence=1&isAllowed=y