Otsikko
Onko Suomessa mahdollista tarkistaa, olenko äänestänyt kuntavaaleissa. Senhän luulisi olevan älyttömän helppoa. Muuten jää epäilys, että joku vaalivirkailija…

Kysytty

Onko Suomessa mahdollista tarkistaa, olenko äänestänyt kuntavaaleissa.

Senhän luulisi olevan älyttömän helppoa.

Muuten jää epäilys, että joku vaalivirkailija täyttää ja käyttää nimelläni vaalilipun.

Siis jos en ole äänestänyt, voinko tarkistaa tämän jostain.

Vaalien äänestystietokannoista luulisi sekunnissa vastaus löytyvän sillä tietäväthän ne heti, jos yritän äänestää kahteen kertaan.

Vaalien luotettavuuden kannalta pitäisi olla myös mahdollista tarkistaa se, jätinkö äänestämättä.

Vastaus

Vastattu

Voit kysyä asiasta oman kuntasi keskusvaalilautakunnasta. Sieltä voidaan tarkistaa merkinnät äänioikeuden käytöstä.

Yhteystiedot löytyvät sivulta https://vaalit.fi/kuntien-keskusvaalilautakunnat

Espoossa ne ovat vaalit(at)espoo.fi tai puhelin 050 340 1743