Risto Isomäen kirjassa Sarasvatin hiekkaa kerrotaan englantilaisten toimittajien äänestäneen Atlantiksen löytymisen neljänneksi suurimmaksi uutiseksi. Onko…

Kysytty

Hei,

Risto Isomäen kirjassa Sarasvatin hiekkaa kerrotaan englantilaisten toimittajien äänestäneen Atlantiksen löytymisen neljänneksi suurimmaksi uutiseksi. Onko tällainen äänestys todella tehty? Mitkä mahtoivat olla kolme eniten ääniä saannutta uutista?

Olen yrittänyt selvittää asiaa netistä, mutta mitään ei ole löytynyt. Jokohan onnistaisi.

Pia K.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Isomäen kirjahan on fiktiota ja Atlantistahan ei oikeasti ole edelleenkään löydetty. Cambaynlahden pohjasta löytyi 2001 merkkejä vanhasta korkeakulttuurista. Löytöjä pidetään edelleenkin vähän kiistanalaisina ja löytäjien ylitulkitsemina, vaikka alueelta on nostettu mm. keramiikkaa, joka on pystytty radiohiiliajoittamaan n. 16800 vuoden ikäiseksi ja se olisi vanhinta löydettyä keramiikkaa. Löytöpaikkahan on nykyään 20 - 40 km mantereelta ja osittain n. 40 m syvyydessä, joten on vaikea edelleenkään sanoa mitään siitä mitä oikeasti on löydetty.
Tätä taustaa vasten olettaisin että lista näistä uutisista on fiktiota.