Miten brexit vaikuttaa brittien lomakoteihin tai oikeastaan niiden käyttöön?

Kysytty

Miten brexit vaikuttaa brittien lomakoteihin tai oikeastaan niiden käyttöön?
TV:ssä on sarja, jossa jkerrotaan kuinka britit ostavat loma- ja eläkekoteja Kanarialta ja muualta Espanjansta. Vaikuttaako brexit jo ostettujen asuntojen käyttöön? Entä uusien ostamiseen? Tai vanhan myyntiin?
Jos vastaatte linkeillä, niin osaan vain suomea, joten englannin kieliset linkit ovat turhia.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti löytämäni sivut olivat kaikki englanninkielisiä. Tässä kuitenkin google-kääntäjän tulkinta kiinteistösijoitus sivustolta:

"Muuttuuko kiinteistön ostoprosessi Brexitin seurauksena?

Ei. Brittien, jotka ostavat kiinteistöjä Espanjassa, on edelleen noudatettava samaa ostoprosessia.

Omistan kiinteistön Espanjassa - vaikuttaako Brexit oikeuksiini asunnon omistajana?

Ei, se ei tule. Omistusoikeudet eivät ole koskaan sidoksissa asuinpaikkaan. Kaikilla Espanjan kiinteistöjen omistajilla on samat oikeudet ja velvollisuudet riippumatta siitä, mistä he ovat kotoisin.

Onko verovaikutuksia?

Kiinteistön omistamiseen ei liity verovaikutuksia. Ison-Britannian kansalaisten maksamien ulkomaisten tuloverojen osuus nousi kuitenkin 19 prosentista 24 prosenttiin 1. tammikuuta 2021 alkaen. Tämä johtuu siitä, että Espanja erottaa muiden EU-maiden kanssa ETA: n ja ETA: n ulkopuoliset kansalaiset.

Kuinka kauan voin oleskella espanjalaisessa omaisuudessani Brexitin jälkeen?

Espanjassa oleskelun kestoa koskevat säännöt ovat muuttuneet 1. tammikuuta 2021 alkaen. Et voi enää oleskella yli 90 päivää kerrallaan 180 päivän jaksossa.

Huomaa, että 90 päivää alkaa heti, kun tulet Schengen-alueelle. Tämä tarkoittaa sitä, että jos matkustat esimerkiksi Espanjaan Ranskan kautta, Ranskassa vietetty aika lasketaan 90 päivän laskennallesi.

Entä jos haluan jäädä pidempään - voinko liittyä kahteen 90 päivän jaksoon?

Ei. Tällä hetkellä voit viettää Espanjassa vain 90 päivää, sitten sinun on poistuttava maasta. Tällöin et voi palata Schengen-alueelle vasta 180 päivän kuluttua saapumispäivästäsi Espanjaan (tai muualle Schengen-alueelle).

Voit kuitenkin jakaa 90 päivän jakson pienempiin paloihin, esimerkiksi viettämällä kaksi 45 päivän jaksoa kukin Espanjassa." https://www.propertyinvestortoday.co.uk/breaking-news/2021/1/own-a-home-in-spain-what-will-brexit-mean-for-you?source=trending

eli omistamiseen, ostamiseen ja myymiseen Brexit ei vaikuta, mutta oleskeluaikaan ja veroihin se vaikuttaa. Oleskeluajat lyhenevät ja verotus kasvaa.